fredag 3 maj 2013

Mot hufvudstaden!

Fullt av prövningar är detta livet. Det är väl så det ska vara, så att man känner att man lever. Idag utsattes jag för en intellektuell prövning i form av tentamen i placeringsärenden. Om man ska tro det facit som redan ligger ute på nätet är jag godkänd, så jag kan med gott samvete lägga pluggandet bakom mig. Ingen rast och ingen ro emellertid, imorgon är det dags för nästa prövning. Av det fysiska slaget denna gång. Helsinki City Run på programmet. Säsongens första halvmara. Fågel eller fisk? Jag vet inte. Jag har inte sprungit längre pass än 15 km sedan Berlin maraton förra hösten. Tränat har jag dock gjort; en hel del skidåkning under vintern och löpning sedan marken blev bar. Utifrån de tre cuptävlingar jag deltagit i kan jag dra slutsatsen att farten i kroppen är någorlunda, men ovisst är hur långt den räcker. 21,1 km ÄR ganska långt om man ska försöka hålla något slags tempo. Jag vågar inte spekulera utan tar det som det kommer. Knappast pers, men förhoppningsvis ingen bottennotering heller. Roligt ska det dock bli, i synnerhet som man får bege sig till huvudstaden på minisemester. Av det faktum att resultatet i loppet kan bli högst medelmåttigt ska min vistelse icke få fördunklas, ty nöjen utöver löpningen torde vara otaliga. Hotellvistelse, middag på stan, måhända lite shopping... Ja, inte kommer det att gå någon nöd på mig. Bara jag får den där halvmaran sprungen.

Vilka ska jag ta? Är det klokt att satsa på något mer dämpning med tanke på att sträckan är lång och hälsenan fortsättningsvis ganska öm, eller ska man köra hårt med lättviktare á la Haile? Ett beslut måste fattas.
 
See you after race!
 
 
 


1 kommentar: