lördag 27 juni 2015

Veckans träning

Med lite flyt ska jag nog lyckas squeeza in fem träningspass denna vecka; fyra hittills och enligt planen en cykeltur i morgondagens (förmodat) soliga väder. I början på veckan bidde det en kort framfotslänk (inte så lätt att få till den tekniken på ett naturligt sätt) med några stegringslopp och ett efterföljande kort styrkepass, i onsdags var det dags för sommarjumppa (det var dock lite svårt att se något somrigt i det hällande regnet och stormvindarna), igår blev det en gymtimme och idag en helt vanlig länk. Träningen känns på det stora hela ok, men det som besvärar mig mest just nu är hälen. Jag skulle knappast klara av att springa så många gånger i veckan, men variationen gör att jag får in ganska många pass ändå, med mina mått mätt. Sen så är ländryggen lite onödigt stel också, men vet inte om det beror på graviditeten, det naturliga förfallet eller det faktum att jag tydligen är lite överrörlig i ryggen. I övrigt så får väl kroppen, så här fem månader efter förlossning, ändå sägas vara i acceptabelt skick. Inte perfekt, men det ska man väl inte heller förvänta sig. Om jag drar mig till minnes hur det kändes för fem månader sedan, så har ganska mycket nog förändrats till det bättre. Det är så där med krämpor; när man har dem känns det lite hopplöst och man tror att det alltid kommer att kännas så, men när något sedan försvinner med tiden och man plötsligt en dag inser att hey, det är ju borta! (mitt karpaltunnelsyndrom t.ex.), så minns man knappt hur illa det var. Så på det stora hela innehar jag väl en helt ok snart 40-årig småbarnsmammas kropp, men nog finns det ju jobb att göra ännu. Några kilo till ska bort. I och för sig väger väl Mammas mjölkfabrik AB lite extra, men nog finns det också en del amningshull (kallar det så, det låter lite bättre än chokohull...) på diverse ställen att ta av. Kampen fortsätter.
Vy från dagens länk. Högvis av flis i skidspåret gjorde att länken närmast blev jämförbar med måsalöpning.
Belöningen efter den nästan gångna träningsveckan blev helgrillad oxfilé med basilikaolja, fransk potatissallad, grillade grönsaksspett och chèvreröra, efterföljt av kaffe och en delikat ny bekantskap, Banoffee-paj. Rekommenderas, googla den. Den utsökta middagen ackompanjerades av en lugnt sovande bebis (inte vår) och en mer krävande, gnällande dito (vår). En småbarnsförälders middag.

måndag 22 juni 2015

PT-dejt och hälsporrestatus

Midsommaren kom och gick och medan vissa återgått i arbetet fortsätter jag och barnen vårt sommarlov. I regn och rusk. Helgen var dock oväntat fin och vi kunde bl.a. avnjuta säsongens första middag på terrassen. I övrigt bjöd midsommaren på lite villaliv, ett gymbesök samt en cykeltur till Smedsby där jag hade en dejt med PT:n och dessutom bjöds på delikat fika (och en dusch - tur man är hemma hos känt folk!).

Vi fortsätter upplägget med ungefär fem träningspass i veckan, och vid behov stuvar jag om både bland passens antal och i deras innehåll. En "mönstervecka" ska dock innehålla ett styrkepass på gymmet, ett styrkepass som kan göras hemma och tre uthållighetspass (löpning, cykling eller liknande). Däremellan muskelvård, yoga och stretching efter tycke och smak. Långsiktiga målsättningen alltså att bygga upp en stark löpform. Vi kör på!

Den hälsporre som besvärat mig i flera år ger sig fortfarande till känna, och påverkar givetvis förutsättningarna för framgångsrik löpträning. Förra veckan uppsökte jag en lokal naprapat som har rykte om sig att vara kunnig och bra på fötter, och efter en noggrann undersökning konstaterade han att min fotisättning är sådan att jag kan behöva skoinlägg. I steget landar jag för mycket på utsidan av hälen och rullar sedan över till att skjuta ifrån för mycket med insidan av framfoten. Den högra foten (som besvärar mig mest) är dessutom lite rörligare (sladdrigare) än den vänstra, vilken kan bero på en fotledsfraktur jag hade för flera år sedan. Den överdrivna rörligheten i fotleden bidrar sannolikt till smärtan. Inlägg ska det alltså bli, och enligt naprapaten blir 90 procent hjälpta av sådana. Hoppas verkligen jag tillhör den skaran. I övrigt så ska jag träna mer fot- och underbensstyrka och PT:n vill också att jag försöker vänja mig vid framfotslöpning för att avlasta hälen. Det är hög tid att bli av med denna efterhängsna krämpa nu.
Den gångna midsommaren i ett nötskal; lika delar villaliv, frosseri och träning. Precis som det ska va'!

torsdag 18 juni 2015

Midsommar och sommarjumppa

Midsommarn står för dörren i dessa Arktis gränstrakter. Märkligt att vi redan är i medlet av sommaren trots att man knappt plockat undan vintermössan... Sommar är det dock enligt kalendern, och ett säkert sommartecken är sommarjumppa.

Onsdag kväll samlades ett femtontal träningssugna damer på Strandvallen i Maxmo för en gemensam session. Vår peppande och hurtiga ledare Sabina körde hårt med diverse styrkeövningar och pulshöjare, och roligt var det att träna i grupp igen! Det var ett tag sen för min del, och senast jag deltog var det jag som var ledaren. Ganska skönt var det allt att få "försvinna" i mängden!

Molntäcket sprack upp och det blev riktigt svettigt i kvällssolen. En bra "sommarfeelis" fick man allt, liggandes i gröngräset med myggorna surrande runt benen.
 
Och med det önskar jag er en riktigt trevlig midsommar gott folk! Själv firar jag lugnt med familj, lite god mat, förhoppningsvis lite träning och ett antal fikastunder!
 

 

fredag 12 juni 2015

Stockholm i mitt hjärta

 
Vi har åkt till sommaren, visade det sig. Lämnade ett ca 14-gradigt Maxmo och ankom till ett drygt 20-gradigt Stockholm. Idag kröp kvicksilvret ända uppemot 25 grader och det var dags att springa kortärmat för första gången i år. Gossebarnet som brukar vakna tidigt hemma i Finland vaknade ännu tidigare svensk tid, så efter en kaffekopp fick det bli lite morgonspring. Hittade några trevliga grusvägar och skogsstigar i närområdet. Omväxling förnöjer; här i Stockholms utkant finns det något fler alternativa löprutter än de "höger eller vänster" man har att välja på hemma. Till de saker jag saknar från mina år kring Stockholm hör onekligen de många och vackra löpvägarna.

Dagen fortsatte sedan i en rasande fart med en heldag på Gröna Lund. För att få "njuta" av Stockholm riktigt ordentligt valde vi att åka kommunalt; pendeltag till centralen, sen tunnelbana till Slussen och därifrån Djurgårdsfärjan. Trevligt, men det tyckte tyvärr VÄLDIGT många andra också. Tjockt med folk överallt och långa köer till Grönans attraktioner. En storstads baksida och en av de saker jag inte saknar. Alla dessa människor överallt. Jag trivs rätt bra i den fria luften på det rejält tilltagna "heimane" hemmavid, där de enda man behöver trängas med är krankarna (myggen).
En riktigt trevlig semesterdag hursomhelst. Lilleman och jag beslöt oss för att lämna nöjena bakom oss lite tidigare än de andra, och tog därför en promenad från Djurgården till centralstationen. Kryssade mellan turister, stekare, kungliga bröllopsgäster och vanligt folk på den soldränkta Strandvägen. En sightseeing i bekanta omgivningar. En vacker stad är det allt, det kära Stockis.
 
Totalt blev det nog en halvmara i benen idag. Nu är jag lite trött. Med det säger jag god kväll och sänder en tanke till far min och de andra som kör Vätternrundan i natt och imorgon. 300 km på en cykelsadel, det är (bl.a. bokstavligen) ganska hårt det.