tisdag 14 maj 2013

Motionscupen, finalen

Så var motionscupen över för i år. Tack gode Gud! Inga fler ångestladdade, stenhårda, slitiga, bya-interna tävlingar förrän nästa år... Men roligt har det varit också; ett delikat tävlingsupplägg som man fått njuta av tillsammans med likasinnade. Lite väl intensivt kanske för en sådan som jag, som visserligen är rätt uthållig men inte tillräckligt stark för att klara av så många hårda lopp på så kort tid. Eller för att klara av dem problemfritt snarare. Jag har ju besvärats av ytterligt stela baklår en längre tid. Idag kände jag som vanligt av det redan från start och det blev så pass illa att jag faktiskt fick stanna 1 km före mål och stretcha låret som krampade. Lyckades få det att släppa lite så att jag kunde ta mig i mål, omsprungen av nästan alla... Något kanonlopp blev det därmed inte och jag var som sagt nästsist(!) i mål av alla tävlande. Det blir ju lite så med detta upplägg; om man såsom jag gjort försöker springa så hårt som möjligt redan från det första loppet så kommer man aldrig att hinna upp sådana löpare som börjat rätt lugnt och sedan förbättrar sig så pass mycket som man "får" i varje lopp (dvs. utan att få poängavdrag). Nåja, alla gör ju som de vill, man jag ser cupen mest som ett bra sätt att få upp farten och komma i form till sommaren; det främsta målet är inte att komma åt den mest gyllene pokalen... Hur som helst, för att säga som Orup eller vem det nu var så "är jag glad att det är över"; denna kropp behöver vila från maxlopp ett tag.

Nu var ju inte dagens lopp "jättedåligt" tidsmässigt, men eftersom känslan under löpningen var dåligt lämnade en viss bitter eftersmak. Sträckan var den samma som i den första deltävlingen och jämfört med den var jag faktiskt lite snabbare, trots att jag blev tvungen att stanna. Snittkilometertiden blev 4.22 och samtliga cuptävlingar har haft snittfart under 4.30, så inte kan jag vara missnöjd. Jag är ju trots allt bara en vanlig motionär...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar