fredag 4 maj 2012

Fredagsmys...

... är att få sätta sig i soffhörnet och njuta den rättfärdiges vila efter en intensiv dag och ett hårt träningspass. Efter att ha tillbringat någon fruktlös timme på vårdcentralen med dottern utan att få med oss något mer än ett recept på nässpray som vid uthämtning visade sig vara receptfritt (!) var jag så frustrerad att jag var tvungen att bege mig ut på en löprunda, även om vädret inte var det mest inbjudande med ganska hårda nordliga vindar. 8 km, varav 6 km kvalitet, får helt klart godkänt. Sprang något som väl får kategoriseras som tröskelintervaller; 1 km, 2 km och 3 km med lite vila emellan. Min vana trogen blev passet progressivt och den sista intervallen gick på snabbast kilometertid trots att den var längst. Jag är som en gammal diesel; trög i starten men ganska seg och uthållig när jag väl fått upp farten... Tröskeln är väl i och för sig ganska låg så här tidigt på säsongen så farten var inte så imponerande, kring 4.30 min/km, men ändå något att vara hyfsat nöjd med så här på fredagskvällen.

Har känt mig lite hängig de senaste dagarna med nästäppa och lite huvudvärk och undrar om det är en reaktion på den massiva mängden björkpollen som är i omlopp just nu? Jag har aldrig testat mig för björkpollenallergi men när jag tänker efter brukar jag ofta ha någon period på vårkanten när jag känner mig hängig och småförkyld. Har alltid trott att det är just det jag är - småförkyld - men det kan ju inte uteslutas att jag faktiskt är lite pollenallergisk. Dottern har väldeliga problem just nu med nästäppa, kliande ögon och trötthet och hon är bekräftat allergisk, så inte är det väl omöjligt att jag har någon "dålig gen" som hon fått ärva. Hur som helst, kände för att "blåsa ur systemet" även av den anledningen. Resultatet blev väl dock ytterligare en stor mängd inhalerad pollen... Summa summarum har jag gjort mig förtjänt av det där soffhörnet nu.

Ha en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar