onsdag 9 maj 2012

Historiens vingslag

Det är roligt med historia. Att något har en historia. Värdet av det gamla och använda. Min ambition vid renoveringen av vårt blivande hem var att bevara så mycket som möjligt av det gamla och ursprungliga. Sedan har jag fått revidera min plan lite, dels beroende på praktiska skäl, dels beroende på åsikter från andra (byggarna som säger: "Men ska hon ha e såde??"). Några genuina detaljer finns dock kvar, t.ex. den gamla vedspisen av märket Högfors, den ursprungliga trappan och en synlig timmervägg. Och hela huset gär för övrigt i gammaldags stil, trots att det är nyrenoverat.

När vi förra sommaren började botanisera på den fullbelamrade vinden och i det oframkomliga uthuset hittade vi ungefär två kubik gamla dagstidningar. Den första tanken var att det var en enorm belastning att göra sig av med, men så småningom insåg vi att man kunde hitta rena skatter bland bråten. Det fanns tyvärr inga som helst rimliga möjligheter att gå igenom allt, tidning för tidning, utan mycket fick kastas rakt av bara för att vi skulle få någon början på renoverandet. Några pärlor lyckades vi dock behålla; tidningar från 40-talets krigsår och tidningar som beskrev 60-talets raskravaller i USA. Det känns nästan bisarrt att i en dagstidning läsa om något som jag alltid läst om i historieböckerna. Tänk att det verkligen hände! Och tänk att människor satt i samma hus som vi kommer att sitta och läste om att Andra världskriget inletts... Och de hade inte en aning om hur det skulle sluta. Historiens vingslag, minst sagt. Tänk vilken lycka om man även lyckats hitta rubrikerna om månlandningen och kanske atombomben... Men vissa av värlshändelserna blev saligen begravda bland bråten.

Hur som helst, tanken är att historien ska få följa med i det nyrenoverade huset. Väggen i trapphuset kommer att vara perfekt för ändamålet. Där har jag tänkt mig detta:


Gamla förstasidor som tavlor. Denna från Kennedys 1963. Fascinerande vilka ordval som var ok i rubrikerna på den tiden...


Tänk att läsa om Hitlers göranden och låtanden i dagstidningen! Bisarrt!

Det roligaste var kanske ändå detta:


Damtidningen "Husmodern" från 1933. I denna eminenta tidning kan man ta del av allehanda goda råd, alltifrån hur man bäst sköter sin resårgördel till hur det lilla hushållet kan ysta sin egen ost eller hur skolgossarna bör vara klädda kommande höst... Och när det är dags att lägga barnen kan man alltid bläddra fram till sidan med Birgitta Bernadottes vaggvisa!


Jag tror och hoppas att min "historievägg" blir precis så bra som jag tänkt mig, jag får återkomma med senare bildbevis!

God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar