lördag 3 mars 2012

Långpass

Vad jag lärt mig idag: Om man planerar att springa en runda man inte sprungit förut - kolla kartan på förhand! Med vissa fortsatta förkylningskänningar och väldigt få längre pass i benen denna vinter var planen att springa ca 15-18 km denna härliga vårvintermorgon. Men...


...det råkade bli lite längre. Benen var pigga (till en början) och vädret inbjöd till löpning och upptäcktsfärd i nya omgivningar, så innan jag hade tagit mig hem igen blev det 22 km. Inget ont i det förstås, träning är alltid träning, men risken med riktigt långa pass när man inte är förberedd för det är att man överanstränger sig nånstans. Tycker dock att kroppen känns oförskämt fräsch och jag har inga specifika krämpor nånstans förutom lite sedvanligt stela ben, så kanske ett sådant långt pass trots allt var precis vad jag behövde idag.

Egentligen borde man springa in nya skor på lite kortare distanser först, men nu råkade det bli så att jag hade de nya Lunargliden idag och de känns riktigt bra, men något trånga i framfoten innan de sprungits in och resultatet blev en blåsa på stortån. Förutom Lunargliden fick jag även ett par Nike Free levererade till mig från England:


Tanken är väl inte direkt att använda dem för löpning utan snarare att ha dem som "vardagsskor" att gå i för att kanske, i bästa fall, träna upp styrkan i fötterna lite. Supersköna är de i alla fall, lät dem gå flera kilometer på Ikea igår... Kanske kan jag springa några kortare pass i dem framöver, men ledordet får nog bli försiktighet; misstänkter att risken för att överbelasta t.ex. den redan stingsliga hälsenan kan vara överhängande om det blir alltför långa/många pass i "barfotaskor".

I övrigt så befinner jag mig hemma i soffan nu men skulle faktiskt hellre sitta uppe i Sälen, ångestladdad och förväntansfull... Vad härligt att få åka Vasaloppet imorgon! I höstas hade jag ju tankar på Öppet spår men slog dem ur hågen när jag började ana hur oskidvänlig vintern skulle bli. Om man inte står på startlinjen så får det i stället bli varma frallor, ägg, joghurt, juice och kaffe framför Vasaloppsstarten på TV - en riktigt traditionell Vasaloppsfrukost! Men nästa år så... Planen är att då vara bosatt i ""Lapplands gränstrakter" där förutsättningarna för skidåkning är betydligt mer gynnsamma, så kanske, kanske jag då kan åta mig de nio klassiska milen!

Avslutningsvis så kommer helgen att bjuda på även annan träning än löpning. Man blir icke en god massör om man inte tränar mycket så jag tror nog att maken ska få sig en omgång igen imorgon...

... på denna! ;-)

Ha en trevlig lördagkväll!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar