fredag 20 juli 2012

JAAAkob halvmarathon!

När man minst trott och förväntat sig det får man till ett sådant där alldeles perfekt lopp. Eller perfekt ska jag inte säga - förbättringspotential finns alltid - men i alla fall ett mycket bra lopp. Jakobstad bjöd på ca 15 grader (betydligt varmare i den strålande solen dock) och ganska friska vindar när det var dags för årets upplaga av marathon/halvmarathon, så förutsättningarna för löpning var bra.


Halvmaralöpande makar.

Även om jag själv inte trodde på mig så gjorde min goda vän Linda det; jag trodde knappt under 1.40, hon sa 1.36. Och efter ett bra lopp - tungt som halvmaror ska vara men ändå kontrollerat och hanterligt - löpte jag i mål på det nya personbästat 1.36.53. Linda - du får hädanefter bli min mentala couch!

Avrundade dagen med en god måltid på O´Leary´s i glada löparkompisars och "langares" sällskap och strosade runt en stund i ett partajande Jakobstad.

Hemkommen och mör i benen men väldigt nöjd med dagens lopp; härligt att kunna springa förhållandevis hårt på en så pass lång distans och ändå känna att det är hanterligt och att man inte tar helt slut. Jag valde medvetet att starta hårdare än jag brukar bara för att testa om det skulle bära eller brista, och det bar! Hyfsat jämn fart loppet igenom (snitt 4.35/km) och t.o.m. ork att springa de tre sista kilometrarna snabbast. Inget pris fick jag eftersom så många duktiga löpare slutit upp idag, men glad och nöjd är jag ändå! Nu blir det välförtjänt vila resten av helgen, skulle jag tro. God natt!

1 kommentar:

  1. Efter att ha språkgranskat mitt eget inlägg kan jag konstatera att jag bett Linda bli min mentala soffa (couch)... Menade naturligtvis coach!!

    SvaraRadera