lördag 13 augusti 2011

Motigt pass med delikat belöning

Blev tvungen att revidera planen på ett långpass direkt på morgonen och fick i stället göra en utflykt till Närakuten Löwet eftersom den förstfödda visade sig ha urinvägsinfektion. Stackars liten. Måste i alla fall berömma Närakuten; man får alltid en tid nästan omgående och ett bra och effektivt bemötande. Ungefär 25 minuter efter att vi knallat in knallade vi ut igen med ett recept på penicillin, och då hade de hunnit analysera både urinprov och sänka och vi hade träffat doktorn två gånger. Exemplarisk vård!

Morgonpasset ersattes alltså av ett eftermiddagspass; 20 km i terräng var planen. Jag föredrar verkligen att springa mina långpass genast på morgonen, känner mig alltid segare om jag väntar till eftermiddagen. Dessutom körde jag en formidabel uppladdning; korv med bröd till lunch och kaffe med bulle strax före passet. "Dumt huvu får kroppin liid" som man brukar säga, och det var fallet för mig idag. Mitt kostval gjorde att jag fick magknip och kände mig uppblåst som en ballong nästan hela passet, och dessutom var jag fortfarande trött av förkylningen. Inget pass att minnas alltså, men 20 km blev det i alla fall, i den modesta farten 5.30/km.

Jag måste ju erkänna att det trots allt finns någon fördel med ett eftermiddagspass - man kommer hem lagom till middagen! Maken hade tillagat följande:


Fetaostfyllda färsbiffar i tomat- och basilikasås, pressad potatis och sockerärter. Avnjöts tillsammans med ett glas sydafrikansk Cabernet Sauvignon Shiraz. Ytterst delikat!

Nu ladda inför 3-års kalas imorgon!

1 kommentar: