onsdag 17 augusti 2011

I form i iFORM!

Så var det dags för tävling idag, det 10 km långa iFORM-loppet i Sundbyberg. Tyvärr, tänkte jag innan, med tanke på hur formen och hälsoläget överhuvudtaget har känts på sistone. Förkylningen vill inte ge sig; sträv i halsen varje morgon och nyser och snorar. Är trött dessutom, i synnerhet nu när semesterlunken bytts ut mot ekorrhjulet igen. Nåväl. Förväntningarna var låga och innan start hade jag redan flera idéer om vad jag skulle döpa kommande blogginlägg till; "UrFORM-loppet", "Snigel i Sumpan" var några av förslagen (taskigt självförtroende? Jag?).

Ibland har dock kroppen en remarkabel förmåga att överträffa hjärnans förväntningar (eller farhågor snarare). Maken tippade att jag skulle springa på 43.40, men detta avfärdade jag och sade att jag fick vara nöjd om jag klarade "skamgränsen" 45 minuter. Något trött och seg begav jag mig alltså till "Sumpan" efter jobbet och värmde upp lite halvhjärtat. Stämningen runt omkring var det inget fel på,  mycket tjo och tjim och "WOOHOO, KOM IGEN NU TJEJER!". Om man nu gillar sånt... Hur som helst, starten gick och första kilometern gick på ungefär 4.25. Kändes ok. Hela första varvet (vi sprang 2 varv) kändes förvånansvärt ok och gick på nånstans kring 21.20. Precis före varvning sprang jag förbi två damer som jag tagit rygg på, vilket ledde till att jag hamnade i ett "vakuum" ett par kilometer. Ingen rygg framför i direkt sikte och det var lite kämpigt att hålla farten själv. Plötsligt 4.29 per kilometer - inte ok. Med ungefär 3 km kvar började jag se några ryggar igen och lyckades avverka de tre sista kilometrarna på tider under 4.15, den sista på 4.04. Lite extra krafter fick jag av att Sundbybergssonen och medeldistansstjärnan Mattias Claesson hejade på och tyckte att "det såg bra ut"! På upploppet kom jag ikapp damen framför mig men när hon i ögonvrån såg mig komma satte hon in en rökarspurt och jag kunde inte svara. Jag tror i alla fall att jag blev 5:a eller 6:a, har inte sett de officiella resultaten än. Och enligt min klocka var tiden 43.07, något jag är riktigt nöjd med med tanke på utgångsläget. Jag drömmer redan om ett vädermässigt optimalt Hässelbylopp, lite flackare bana, lite fler ryggar och följa, lite mer träning i benen och kanske något semestertrivselkilo mindre runt magen... Då ni!

Nähä, dags att lägga sig för att orka prestera igen imorgon bitti - fast då på ett mera intellektuellt plan sittandes i en kontorsstol. Förväntar mig ingen superb nattsömn (sover alltid illa efter lopp), men jag får väl försöka... God natt!

1 kommentar:

  1. Du sprang riktigt bra - kul när man får belöning för slitandet:) Ska bli intressant att följa dej i de kommande loppen i höst - se med spänning fram emot det! Lycka till Lotta!

    SvaraRadera