fredag 22 juli 2011

Jakob halvmarathon...

...avklarat! Icke optimala förhållanden med värme och väldigt kvav, fuktig luft, men det var ju lika för alla. 1.39.12 skrevs min tid till idag, vilket jag får vara nöjd med. Inget pers, men väl ett pers på just denna bana; 1.20 bättre än i fjol. Placerade mig som fyra och fick ett grillset, inte fy skam!

Tycker inte om att springa när det är så här varmt så jag hade ännu i förmiddags funderingar på att endast springa Jakob-åttan i stället, men det är ju alltid bra med en "genomkörare" (speciellt i semestertider när man ändå tenderar att slappa och äta lite för mycket), så halvan fick det bli. Jag startade lugnt, på över 5 min/km, eftersom jag har upptäckt att jag gör mina bästa lopp (eller i alla fall lopp som känns bäst) när jag får starta långsamt och komma in i loppet innan jag ökar farten. Sen brukar jag inte ha några problem med att springa progressivt och göra mina snabbaste kilometrar på slutet - så även idag. Sprang sista 5 km på 22.15. Jag sprang rätt länge tillsammans med maken och vi höll ganska jämn fart kring 4.40 min/km. I mitten av loppet är det en LÅÅNG, seg stigning (hade glömt att den är så inåt h--- lång) och jag hade en lite tung period med känningar av skavsår, magknip och öm hälsena (liksom de sedvanliga negativa tankarna: "jag kommer inte att orka", "det kommer inte att gå", "varför gör man detta"). Med ungefär 7 km kvar höll jag på att bli omsprungen av en "byyssbåo" (bybo), vilket faktiskt gav mig förnyade krafter och kämpaglöd. Jag kunde alltså avsluta loppet betydligt snabbare än jag började och lyckades ta mig i mål under 1.40. Och det är alltid så inspirerande när man känner sig hyfsat pigg (relativt sett...) på slutet och orkar springa förbi många, i stället för att de sista kilometrarna blir en via Dolorosa om man startat alltför hårt.

Sammantaget är jag alltså nöjd med genomfört dagsverke. Så klart att det "harmar" lite att det endast hade krävts 12 sekunder för att slå mitt pers, men i denna värme hade jag nog inte kunnat göra mer. Men jag tror absolut att jag skulle kunna kapa någon minut en sval höstdag i optimala förhållanden. Nåja, nu kan man med gott samvete fortsätta semesterfirandet.

So long!

2 kommentarer:

  1. Bra kämpat! :) Jättekul att få läsa din blogg och njut nu av semestern i Österbotten!

    SvaraRadera
  2. Grattis till en bra prestation-värmen gjorde garanterat sitt idag. Du kan vara riktigt nöjd med den tiden... Belöna dej med ngt att äta å dricka ikväll om du har kvar ngn matlust efter detta :) Tänkte på er när jag låg på Finnholm. Vi syns

    SvaraRadera