söndag 25 maj 2014

Naturupplevelser

Inga avancerade intervall- eller tröskelpass att skryta om på sistone, utan mestadels vanlig underhållslöpning. Förra veckan blev det knappt något alls, men för att kompensera det lite blev det löpning fredag, lördag och söndag denna helg. I fredags steg jag upp okristligt tidigt och begav mig iväg på en morgonlänk. Det händer väldigt sällan, men liksom varje gång kunde jag konstatera att detta borde jag göra oftare... Motvilligt stiger man ur sängen kl 5, men så fort man kommer utanför dörren och möts av den ljumma vårmorgonen, med lite kvardröjande dimslöjor över fälten och fåglarnas öronbedövande kvitter, så förbyts motviljan mot lycka.
Solen stiger upp över Dalabackan...

...Finnholm ligger spegelblankt...

...och häggarna avser att inom kort börja sprida sin väldoft.
 
Lördagen bjöd på högsommarvärme, och "fast man inte ska klaga", så är inte 29 grader som gjort för löpning. Kanske om man heter Bekele, men inte om man är en blek nordbo. Det var tungt, tungt, tungt; pulsen hög, farten låg och benen ack så trötta. Men belöningen var värd att kämpa för, och detta är en av de saker som gör att jag tycker om att bo i Maxmo, i synnerhet på sommaren:
Att direkt efter en kokhet länk få slänga sig i det friska vattnet på Finnholm, det är livskvalitet det. Kontrasten mellan luftens 29 grader och vattnets ca 17 var kännbar, men ack så vederkvickande. Länk+dopp-säsongen är inledd, hoppas den blir lång...
 
Springandet fortsatte denna söndag med en 12 kilometers distanslänk. Temperaturen mera gynnsam än i går, men ändå var det ganska tungt. Något är det som har tagit ner mig den senaste veckan, min gissning är pollen. Kroppen har varit trött och benen tunga. Men det är bara att nöta på, det brukar vända till sist.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar