söndag 2 juni 2013

Växthuslöpning i den blomstertid

En otrolig sommarvärme vi haft de senaste veckorna! Alla säger "man ska ju inte klaga, men... visst är det lite väl varmt?". Kring 27 grader de senaste dagarna. Ett rejält långdraget åskväder senaste natt, vilket gjorde att det förutom varmt även var väldigt fuktigt i luften i morse. Som ett växthus. Dags för en länk var det dock och det blev 11 väldigt svettiga kilometrar. Desto skönare var det att avsluta länken på den närbelägna stranden och kasta sig i vattnet för att kyla ner sin överhettade lekamen. Jag är tacksam över att bo på ett ställe där det finns möjlighet att göra så. Sommar när den är som bäst.

Det var dock inte värmen som var mitt största problem idag. Jag önskar att det varit så okomplicerat. Nej, jag har större problem än så. Den häl som länge plågat mig har inte blivit ett dugg bättre trots massage och mindre träningsmängd. Efter dagens dryga mil har jag haft så ont under hälen att jag knappt kunnat gå normalt. Jag tvivlar lite på att detta endast beror på spända vadmuskler. Något annat måste det vara. Det ser inte bra ut inför resten av säsongen, så mycket kan man ju konstatera. Om jag får sådana besvär efter en timmes löpning, hur ska jag då kunna träna långpass inför Lidingöloppet? Gör vad jag kan för att rehabilitera på egen hand men frågan är om det inte måste till lite läkarvetenskap snart. Teorier eller tips, någon?

Något som knappast ersätter läkarvetenskap men som fungerar rätt bra som egenvård är en grej som jag ganska nyligen upptäckt. En "foamroller". Eller skumrulle om man så vill.
Att bara sitta på golvet och rulla spända hamstrings eller vader på rullen känns väldigt bra. Lite som egenmassage. Lättare besvär kan den säkert bota denna rulle, men tyvärr är min häl nog för illa åtgången för att det ska hjälpa endast med denna. Men skadar gör det nog inte heller så jag rullar på!

Avslutningsvis kan jag meddela att min godisstrejk nu är över för denna gång; 2 månader utan något som helst godis. Bra har det gått och nog är det så att suget försvinner, eller i alla fall dämpas rejält efter en tid Tyvärr blir det väl så att man ersätter godis med något annat - såsom glass i denna värme - men till viss del måste nog sockerkonsumtionen ha minskat. Kanske det blir en strejkomgång till så småningom.

Den blomstertid har kommit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar