tisdag 11 mars 2014

Barmarkssäsongen här!?

 
Vi skriver den 11 mars och barmarkssäsongen har fått en rivstart. Man vågar inte riktigt tro det, kan det verkligen vara vår redan? Nog kommer vi säkert att få en "takatalvi" med 30 cm snö ännu vad det lider; kanske man hinner prova sina nyvallade skidor ännu i år?
 
Så här ser det dock ut för tillfället, med bara och förhållandevis torra vägar.
En skjuts åt löparmotivationen minsann. Kvällen bjöd på ett distanspass om 10 km, varav 5 km som gick i något som väl kan kategoriseras som tröskelfart a´la försäsong. Kilometerfart kring 4.40, oväntat lätt för flåset, men förväntat stelt och ömt i hälpartiet. Nu är det inte bara en punkt under hälen som ömmar, utan både hälsenan, in-, ut- och undersidan av hälen, samt undersidan av foten känns som att de är 30 år äldre än resten av kroppen. Stelt, ömt och hopplöst.
Jag har nog gjort alldeles för lite av detta på sistone. Mera hundar och solhälsningar måste det bli för dessa trötta, gamla tantben. Om jag ägnade merparten av mina dagar åt stretching, yoga och massage skulle jag nog må rätt bra, men vem har väl tid med det?
 
Avslutningsvis något som just nu är så inne i de sociala medierna, att det nästan blivit ute. Något jag vanligtvis inte brukar bjuda på och som jag inte heller har något större behov av att bli bjuden på av andra:
                                      
                                       En selfie! (Tack för jackan Linda!)
 
Någon selfie från själva löppasset blir det dock inte. Om man finge se ut som Tirunesh Dibaba i sitt löpsteg så kunde det vara något att föreviga, men dessvärre skulle man nog bara bli förkrossad av att behöva se hur det verkligen ser ut när man springer. Att det kanske inte ser så lätt och spänstigt ut som man inbillar sig, att man inte har det driv i steget och den stolta hållning man gärna vill tro. Lika bra att lämna kameran hemma och få fortsätta leva i den tron.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar