fredag 14 mars 2014

Pollen-kollen

Ja, man måste nog ha kollen, på den där pollen. "Varning för pollenchock!", stod att läsa på Aftonbladet i veckan. Tydligen är pollensäsongen rekordtidig och ska bli rekordlång. Med vindarna har de förhatliga partiklarna redan börjat leta sig hit från syd- och mellaneuropa, och snart nog producerar våra egna träd också sina egna...
Pollen på G vid "Gubbholmsbade"...
 
Mina misstankar om att jag faktiskt är lite pollenallergisk blir allt starkare år för år, och det som jag tidigare avfärdat som vårförkylningar med trötthet, rinnande näsa, nysningar och huvudvärk kan mycket väl vara en allergi. Dotterns symptom är höjda över alla misstankar och det råder ingen tvekan om vad hon lider av. Björken är hennes fiende. Medicineringen har redan påbörjats och vi tycks gå en lång vår till mötes... När kvällarna blir ljusare och mildare och man mest av allt vill vara ute och njuta, är det så synd av vissa i familjen får lida sig igenom det hela. Medicinen hjälper väl till en del men inte fullt ut, och medför dessutom en stor trötthet. Jag läste någonstans att en tallbarrsdekokt skulle vara bra, så jag får väl prova det på mig själv. Alla medel är bra utom de dåliga.
 
Lite träning har det dock blivit. Ganska mycket den senaste veckan, faktiskt. Förra fredagen långa intervaller i Botniahallen, i söndags "lång"länk med Falisa slow runners, i tisdags 10 km varav 5 km i tröskelfart, i onsdags jumppa och idag en bastulänk om 7 km. Hurra för mig! Kilometermängden är dock anspråkslös i jämförelse med många andra, men jag skulle ärligt talat aldrig klara av att träna så väldigt mycket mer. Att träna varje dag i veckan utan vilodagar skulle vara i det närmaste en omöjlighet för mig. Jag behöver mina vilodagar, annars blir jag bara trött, stel och irriterad. Superkompensationen (vila efter träning) är min bästa vän!

Nåväl, det om detta. Och nu en cliffhanger: i nästa inlägg (om en dag, om en vecka, om två veckor - ingen vet!) ska jag bjuda på lite byggbilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar