måndag 12 augusti 2013

Spånbanelöpning

Efter en dag när man har haft huvudet fullt av allehanda funderingar och mycket att bearbeta finns det inget bättre sätt att koppla av än med ett träningspass. Att få rensa huvudet, slippa tänka och bara låta kroppen jobba.
Detta var platsen för dagens träning. Känns det igen? Skidcentrum i Vörå förstås! "Hemkommunens" stolthet (som Maxmobo av födsel och ohejdad vana är det dock alltjämt lite svårt att erkänna att jag faktiskt bor i Vörå numera, har liksom lite svårt att se mig som Vöråbo... Hur som helst, ett finfint skidcentrum har "vi" i alla fall).

Min hälsporre vållar mig fortsättningsvis ganska stora problem och smärtan blir ännu värre efter träning på hårt underlag. Jag försöker så gott det går att undvika asfaltslöpning, men eftersom skidspåret i Maxmo är ganska begränsat i sin längd (i synnerhet i den längd som fungerar för löpning) så är spånbanan i Vörå ett bra alternativ. Dessutom som hittat för Lidingöloppsträning med rejäla, ganska branta backar. Skyarna  var regntunga och hade vräkt ur sig en hel del vatten innan jag nalkades Vörå, så marken var blöt och spånen ännu mjukare än vanligt. Skonsamt för min häl och tungt och sugande som träningsunderlag. Perfekt med andra ord! 8 km fick räcka denna kväll och jag kunde krasst konstatera att jag verkligen kommer att få ligga i om jag ska klara silvermedaljsgränsen på 50 min på Lidingö Tjejlopp. I normala fall (och normalt underlag) inga som helst problem, men när backarna är branta får man kämpa för att klara 5 min/km. Definitivt ingen självklarhet att komma hem från Lidingö med en silvermedalj runt halsen således. Men fler pass på spånbanan ökar förmodligen chanserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar