söndag 2 december 2012

Välkommen vinter!

Vintern har gjort sitt intåg. Första advent har varit en härlig vinterdag; kring 15 minusgrader, förhållandevis klart och ett tunt, tunt vitt snötäcke på marken. Fredagens och lördagens rent arktiska stormbyar motverkade all lust till löpning, men idag fanns inte längre några ursäkter. På med merinoullunderstället och några lager till och så ut i den gryende vintermorgonen efter den obligatoriska kaffekoppen och havregrynsgröten. 13 kilometrar ut mot "Öjskatan" och via Nabben, med andedräkt som stod som ett vitt moln ur munnen, frost i ögonfransar och hår som stack ut under mösskanten och kalla fingrar. En alldeles underbar vinterlänk!
Ingen löpning just här på Strandvallen idag, men väl ett eftermiddagspass inne i den bredvidliggande idrottsgården. Morgonens länk följdes av familjegudstjänst och intag av risgrynsgröt i församlingshemmet (riktigt löparmat även i Guds hus...) och därefter som sagt ett cirkelträningspass i idrottsgården. Den blev visst en riktigt träningsdag, denna första advent.

2 kommentarer:

  1. Hej kan du tipsa om löpar klädsel nu inför vintern? Vad använder du för kläder för att slippa frysa? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Jag är ingen fashionista när det gäller löparkläder (eller kläder i övrigt heller), så det viktigaste för mig är att det är funktionellt. Något som jag upptäckt på senare år och som är väldigt bra är underställ i merinoull. Varmt, men inte för varmt och känns torrt fastän det är svettigt. Beroende på temperatur har jag underställ, eventuellt en extra tröja samt tunn löparjacka. Från min tid i det militära har jag kvar en polotröja som är suverän och som jag brukar ha ovanpå understället när det är riktigt kallt. I övrigt är det långkalsonger, "vintertights" och benvärmare som gäller!

      Radera