söndag 16 december 2012

Kunde Paavo Nurmi så kan väl jag...

Vintern har som sagt anlänt och vad är väl då bättre än att ta till vara dess grundläggande element, snön. Gårdagen bjöd på säsongens första skidtur. Första, men inte sista och definitivt inte bästa. De gamla Rossignol-skidorna jag lyckats gräva fram bland bråten bjöd inte på något storartat glid (eller rättare sagt något glid alls) och vädergudarna bjöd på hårda vindar och lite snöfall. Dessutom var tanten själv lite trött efter julfesten kvällen innan. Ålder ger dock vishet och, i motsats till vad jag skulle gjort för 15 år sedan, gjorde jag det kloka valet att bege mig hemåt från restaurangen i stället för att fortsätta till nattklubb och tog det dessutom lugnt med lilla nubben. Men så fort jag är uppe senare än vad jag brukar sover jag dåligt och vaknar för tidigt, så kroppen var inte direkt inställd på skid-mode. Nåja, en skidtur blev det i alla fall och det var skönt både för knopp och kropp, när de väl ställdes inför fullbordat faktum.

Och idag fortsatte jag utnyttja vinterelementet i min träning. En vanlig distanslänk på oplogade vägar (slirigt och tungt) och därefter, i bästa Paavo Nurmi-anda, snöpulsning. Det gäller att passa på så länge förutsättningarna för detta är så goda med lagom mycket snö av lagom konsistens (mjuk och lätt). Ner med benvärmarna över vristerna och sedan 10 gånger över sportplan i vristdjup snö i förhållandevis hög fart. Tungt var det, vilket sannolikt betyder att det också var bra träning, Både för benstyrka och kondition. Nurmi lär ha haft snöpulsning som ett stående inslag i sin träning varje vinter. Nu tror jag i och för sig att Paavo och grabbarna sprang lite mer än 10 gånger över en sportplan och säkert också med rejäla stövlar på fötterna, men i alla fall. Jag gjorde det.

2 kommentarer:

  1. Inte skid-mode som i snygga kläder utan skid-"mode" som i "skidläge" ungefär... När man läser i efterhand noterar man att ordvalen ibland var mindre lyckade... :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag brukar också sova sämre om jag varit på nåt senare evenemang. Gunder Hägg sprang också i snön på vintrarna.

    Jag har också läst ditt inlägg om häl(vetes)senan. Sen jag för ca 3 veckor sen började töja min vad och hälsena rätt så hårt, har den tagit ett steg ytterligare framåt. Den är nu s.g.s frisk. Hoppas du får din i bra skick också.

    Rune Paro

    SvaraRadera