söndag 30 december 2012

2012...

...snart till ända. Året då jorden skulle gå under (vid flera olika tillfällen), då ekonomin brakade samman i stora delar av Europa och Obama blev omvald som USA:s president. Ett år som även varit omvälvande för mig personligen. Det känns inte länge sedan det var nyårsafton sist, men när jag tänker på allt som hänt sedan dess är det nästan en evighet. För ett år sedan var jag bosatt i Märsta, jobbade på ARN och hade ett renoveringsobjekt i Maxmo; nu är vi bosatta i det objektet, har nya jobb och har påbörjat ett nytt liv i ett nytt (nåja, nygammalt) land. 2012 har varit ett förändringens år. Ett bra år, men ändå omvälvande och påfrestande. 2013 vill jag ha mer stabilitet, arbetsro och tid att andas. Mer tid för reflektion, träning och självförverkligande. Mindre tid för packning, renovering och måsten.

Det hektiska och omvälvande 2012 avspeglar sig till viss del även i träningssummeringen. Scrollade tillbaka och kunde konstatera att jag i början av året satt upp 1400-1500 km som mål vad gäller löpta kilometer. Jag nådde inte ända fram utan landade på ungefär samma mängd som förra året, knappt 1300 km. Tror dock att jag sprang något mer under "högsäsongen" (april-september) i jämförelse med tidigare år. Toppnoteringen för en månad var nästan 170 km, och det är i alla fall det mesta någonsin. Att jag inte riktigt nådde upp till målsättningen totalt sett får nog skyllas på årets sista månader; trötthet och en del "krämpor" efter maran och ett nytt jobb som krävt mycket energi. Det tar också väldigt mycket tid och kraft att bygga upp ett helt nytt liv och få allt det praktiska att fungera, så orken, lusten och tiden för träning har inte alltid funnits där. På det stora hela måste jag dock vara nöjd; att jag trots alla yttre omständigheter ändå lyckats träna ungefär som tidigare år. Resultatmässigt har utvecklingen även gått åt rätt håll med förbättringar på både halv- och helmaraton. Det måste ju alltid finnas utrymme för nya målsättningar, och med tanke på min trots allt ganska modesta träningsmängd så finns alla förutsättningar för att 2013 ska bli året då jag springer mer än någonsin tidigare! Inte för att antal kilometrar är det viktigaste för mig - jag vill springa för att det är roligt och för att få vara frisk och stark - men den krassa sanningen är nog ändå den att träningsmängd korrelerar med resultat. Och eftersom resultaten trots allt inte är helt oviktiga så kräver en förbättring därvidlag sannolikt även att jag tränar lite mer. Springer lite mer, skidar lite mer, styrketränar (mycket...) mer och yogar mycket, mycket mer (inte svårt när jag för närvarande är nere på noll...). Känslan i kroppen just nu är inte den jag vill ha; jag känner mig trött, lat och allmänt ur form. Å andra sidan är det lättare att gå in i ett nytt år med motivation och nya målsättningar om det finns något man vill ändra. Så låt oss lägga 2012 till handlingarna och se fram emot ett 2013 som ett år för välbefinnande, hälsa och träning!
Gott nytt år!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar