lördag 22 december 2012

En julhälsning

Sparsamt med bloggande och sparsamt med löpande. Men mycket av allt annat. Jobb, julfester, tjänsteresor, julförberedelser, förkylningar... Nu börjar någon slags julfrid dock infinna sig. Ute är det ett underbart vackert, vitt jullandskap och inne står julgranen på plats, en brasa sprakar i spisen och hyacinterna sprider sin väldoft. Dagen har bjudit på ca 20 minusgrader och kvällen ännu lägre temperaturer. Lite pulkaåkning har det blivit, men kölden avskräckte från annan träning. Och inte för att det inte är träning att dra två rejäla klimpar i pulka och kälke i uppförsbacke... Planen inför morgondagen är att försöka avlägga något slags träningspass. En skidtur eller länk, kanske. Det har verkligen inte blivit några veckomängder att tala om på sistone. Men vet ni, jag har ingen ångest för det. Jag är en sådan där som kan träna sparsamt eller t.o.m. vila en period utan att känna någon större stress. Visst har jag vissa målsättningar med min träning, men huvudsyftet är ändå att må bra och få vara frisk. Ibland mår jag bra av att träna ganska mycket och hårt och tävla, och då gör jag det. Och ibland mår jag bäst av att bara fara på lugna länkar då och då och i stället ägna mig åt andra aspekter i livet; hem och familj till exempel. Någon träningsfanatiker kommer jag nog aldrig att bli. Och jag tror att det är bra, för mig. Att träna för att det är lustfyllt och får mig att må bra, inte för att jag måste eller andra förväntar sig det. Och det är just när det är lustfyllt, roligt och motiverande, som det också går bra och resultaten kommer. Visst är det bra med viss tävlingsinstinkt och målinriktning, men huvudsyftet - när man trots allt är en vanlig motionär - måste ändå vara att träna för att leva. Inte bara leva för att träna. Med dessa visdomsord sagda vill jag önska er alla (eventuella) läsare en riktigt fridfull jul och ett gott nytt år! Avslutar med en liten bildkavalkad!

Hyacinters väldoft hör definitivt julen till!
 
Granen klädd och ståtar i stugan. Observera att jag inte härmat Ernst vad gäller zinkbaljan; min var inplockad från uthuset långt innan Ernst installerade dito i sitt program!

-20 och det passar nog bäst att rulla ihop sig i sängen, även för andra än fyrbenta. Observera att det ÄR en riktig katt, inte en robot...

Pulkaåkning på programmet! Kölden bet i kinderna...

...och det var förtrollande vackert!

                                                     En riktigt god jul!

1 kommentar: