onsdag 15 juli 2015

Sommarminnen

Mitten på juli, och många går nog fortfarande och väntar på sommaren. Den där riktiga värmen, när man simmar varje dag, äter på en ljum terrass varje kväll och badar i svett varje natt. En riktigt värmebölja, som kanske aldrig kommer detta år, som det verkar. Nog uppskattar också jag värmen, men jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte vill ha 30 grader tre veckor i sträck. När man svettas, klagar, bränner sig och inte kan sova. Då föredrar jag faktiskt denna växlande molnighet och kyliga nordanvindar. Om jag bara finge ett par riktigt varma dagar, så att jag kunde tillbringa en dag på bryggan på villan och simma i riktiga havet och en dag på Storsand, då skulle jag vara mer än nöjd.

Men vet ni, oavsett temperatur så är sommaren här. Den är här och den är försvinnande kort, så ta vara på varje minut (jag lät ofrivilligt nästan som Tomas Ledin, ursäkta!). Jag försöker ta vara på den och jag försöker njuta. När man har semester (eller av annan anledning är ledig) så tycker man ofta att man måste göra något för att det ska räknas. Man måste resa, uppleva, hinna med. Andra hinner med både en vecka vid Medelhavet och en bilsemester runt landet, så då kan att "bara vara hemma" väl inte vara någon bra semester? Dagarna rinner förbi, en efter en, och när ledigheten är slut tycker man att man inte gjort något. Men sen, när man bläddrar igenom fotona i sin kamera och mobil så inser man att man ju visst har haft en riktigt bra semester. Det är alla de där små stunderna, så lätta att förglömma i all sin anspråkslöshet, som gör livet värt att leva. Guldkornen, som man så gärna vill stoppa undan i en liten ask och sedan plocka fram och uppleva på nytt i mörkaste november.
Ett axplock av sommarens upplevelser - biobesök, marknad på Klemetsgårdarna och gammaldags skola på Stundars.
 
Så visst har vi gjort en hel del denna sommar. Och mer kommer vi att hinna med. Även om "den riktiga värmen" aldrig kommer, så kommer jag att vara nöjd. Förutom att vi fick några härligt varma dagar i Stockholm i juni, så har sommarminnen även skapats på hemmaplan. Små korta utflykter, marknader, loppisar, fikastunder, umgänge med släkt och vänner, iskalla dopp, grillmiddagar och tv-seriemaraton. Och så träningen förstås. Löpning i regnvåt terräng, cykling i motvind, styrketräning inne och ute, sommarjumppa en solig onsdagskväll, en yogastund på terrassen... Sommaren i ett nötskal.

Ett rykande färskt sommarminne skapades igår. Hela familjen tillbringade dagen på Alahärmäs stolthet, Powerpark.

Vissa åkte mer...
...och andra mindre...
Jag är inte riktigt någon karusellfantast, och i år har jag faktiskt något konkret att skylla på, för att slippa utsätta mig för diverse hemskheter. "Någon måste ju ta hand om bebisen". Så min dag bestod mest av vagnrullande, Babybjörnsbärande, kaffe och någon glass. (Jag HAR faktiskt åkt den hisnande träberg- och dalbanan en gång för några år sedan, hysteriskt skrikande all the way...). Ytterligare ett fint sommarminne blev det dock!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar