fredag 12 juni 2015

Stockholm i mitt hjärta

 
Vi har åkt till sommaren, visade det sig. Lämnade ett ca 14-gradigt Maxmo och ankom till ett drygt 20-gradigt Stockholm. Idag kröp kvicksilvret ända uppemot 25 grader och det var dags att springa kortärmat för första gången i år. Gossebarnet som brukar vakna tidigt hemma i Finland vaknade ännu tidigare svensk tid, så efter en kaffekopp fick det bli lite morgonspring. Hittade några trevliga grusvägar och skogsstigar i närområdet. Omväxling förnöjer; här i Stockholms utkant finns det något fler alternativa löprutter än de "höger eller vänster" man har att välja på hemma. Till de saker jag saknar från mina år kring Stockholm hör onekligen de många och vackra löpvägarna.

Dagen fortsatte sedan i en rasande fart med en heldag på Gröna Lund. För att få "njuta" av Stockholm riktigt ordentligt valde vi att åka kommunalt; pendeltag till centralen, sen tunnelbana till Slussen och därifrån Djurgårdsfärjan. Trevligt, men det tyckte tyvärr VÄLDIGT många andra också. Tjockt med folk överallt och långa köer till Grönans attraktioner. En storstads baksida och en av de saker jag inte saknar. Alla dessa människor överallt. Jag trivs rätt bra i den fria luften på det rejält tilltagna "heimane" hemmavid, där de enda man behöver trängas med är krankarna (myggen).
En riktigt trevlig semesterdag hursomhelst. Lilleman och jag beslöt oss för att lämna nöjena bakom oss lite tidigare än de andra, och tog därför en promenad från Djurgården till centralstationen. Kryssade mellan turister, stekare, kungliga bröllopsgäster och vanligt folk på den soldränkta Strandvägen. En sightseeing i bekanta omgivningar. En vacker stad är det allt, det kära Stockis.
 
Totalt blev det nog en halvmara i benen idag. Nu är jag lite trött. Med det säger jag god kväll och sänder en tanke till far min och de andra som kör Vätternrundan i natt och imorgon. 300 km på en cykelsadel, det är (bl.a. bokstavligen) ganska hårt det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar