måndag 22 juni 2015

PT-dejt och hälsporrestatus

Midsommaren kom och gick och medan vissa återgått i arbetet fortsätter jag och barnen vårt sommarlov. I regn och rusk. Helgen var dock oväntat fin och vi kunde bl.a. avnjuta säsongens första middag på terrassen. I övrigt bjöd midsommaren på lite villaliv, ett gymbesök samt en cykeltur till Smedsby där jag hade en dejt med PT:n och dessutom bjöds på delikat fika (och en dusch - tur man är hemma hos känt folk!).

Vi fortsätter upplägget med ungefär fem träningspass i veckan, och vid behov stuvar jag om både bland passens antal och i deras innehåll. En "mönstervecka" ska dock innehålla ett styrkepass på gymmet, ett styrkepass som kan göras hemma och tre uthållighetspass (löpning, cykling eller liknande). Däremellan muskelvård, yoga och stretching efter tycke och smak. Långsiktiga målsättningen alltså att bygga upp en stark löpform. Vi kör på!

Den hälsporre som besvärat mig i flera år ger sig fortfarande till känna, och påverkar givetvis förutsättningarna för framgångsrik löpträning. Förra veckan uppsökte jag en lokal naprapat som har rykte om sig att vara kunnig och bra på fötter, och efter en noggrann undersökning konstaterade han att min fotisättning är sådan att jag kan behöva skoinlägg. I steget landar jag för mycket på utsidan av hälen och rullar sedan över till att skjuta ifrån för mycket med insidan av framfoten. Den högra foten (som besvärar mig mest) är dessutom lite rörligare (sladdrigare) än den vänstra, vilken kan bero på en fotledsfraktur jag hade för flera år sedan. Den överdrivna rörligheten i fotleden bidrar sannolikt till smärtan. Inlägg ska det alltså bli, och enligt naprapaten blir 90 procent hjälpta av sådana. Hoppas verkligen jag tillhör den skaran. I övrigt så ska jag träna mer fot- och underbensstyrka och PT:n vill också att jag försöker vänja mig vid framfotslöpning för att avlasta hälen. Det är hög tid att bli av med denna efterhängsna krämpa nu.
Den gångna midsommaren i ett nötskal; lika delar villaliv, frosseri och träning. Precis som det ska va'!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar