fredag 3 april 2015

Påskpremiär!

Vi skriver långfredag och det var dagen för nypremiär för en gammal avdankad löpare. En lugn jogg varvad med promenad tillsammans med en cyklande dotter. Det kändes faktiskt bättre än förväntat, men ganska långt ifrån storformen givetvis. Det gjorde inte direkt ont någonstans och flåset verkar vara så pass bra att man pallar några kilometer utan att drabbas av takykardi, men att man ännu har några kilon för mycket märkts förstås och den j-kla hälsporren ger sig fortfarande till känna. Men jag är back om track, nu kan det bara bli bättre.

Premiärlänken var tillika ett testtillfälle för de nya dojorna:
Adidas Supernova Glide Boost. Boost är en välbekant och uppskattad modell, men tidigare har jag haft de något tyngre Adistar Boost. Som jag varit riktigt nöjd med, men enligt en försäljare i en av de lokala sportaffärerna är de AAALLDELES för tunga och knappt värda att sälja... Och då pratar vi om kanske 30 gram extra per sko, något som en vanlig motionär knappast märker. Han fick det att framstå som att jag nästan var från vettet som sprungit med de blytunga Adistar, så nu vågade jag inte annat än att de beställa en lättare modell (från en brittisk webbshop, det sticker jag inte under stol med). Passformen bra, Boost-materialet erbjuder en lika bra dämpning som i Adistar, men trots samma storlek så känns dessa något mindre. Det är så att man undrar om det inte är så tillverkarna gör för att få ner vikten på skorna - krymper dem lite i smyg och hoppas att kunden inte ska märka att det är just det som får ner vikten? Om jag haft planer på ett maraton med skorna så skulle jag kanske velat ha en halv nummer större, men inga sådana stolleprov är i sikte och för kortare sträckor (VÄÄLDIGT korta ett bra tag framöver) duger de gott. Omdömet är "nöjd". En bekväm, väldämpad mängdträningssko.

Även om påsken är (bör vara) en stor träningshelg så är den även en stor godishelg; oavsett om man vill eller inte så omges man av chokladägg och lösgodis vart man än går och det är svårt att värja sig. Efter (o)moget övervägande fick min godisstrejk ta en timeout över helgen, och återupptagen löpning är därmed en nödvändighet för att inte alla chokladägg ska "fastna". Inte är det heller lätt att vara ståndaktig och avstå när man har en svägerska som jobbar på chokladfabrik och skickar en "liten" påskpresent:
Åt barnen - jovisst - men man måste ju offra sig och skydda de små från tandtroll och magont... Tänker att jag gör mina barn en välgärning när jag trycker i mig lite (av deras) apelsinkrokant eller Daim, det är liksom lite lättare att leva med sig själv då...
 
Nåväl, vi firar vidare med länkar, god mat, choklad och påskbrasor. Glad påsk!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar