måndag 9 mars 2015

Det här med kosten...

Kosten, vad man kan/bör/ska äta, har blivit kontroversiell. Det är ju knappt så att man vågar uttrycka sina synpunkter i ämnet. Polemiken mellan företrädare för LCHF, GI, husmanskost, stenåldersdieten osv, osv är stundtals hetsig. Debattens vågor går höga. Gör man ett val att anamma någon särskild diet riskerar man att bli ifrågasatt, idiotförklarad och bespottad. Det är lite som det där med vaccinerandets vara eller inte vara.

När det gäller kost är jag ingen extremist i någon riktning. Man överöses ständigt med nya rön, tips och rekommendationer, och man vet sist och slutligen inte riktigt vad man ska tro på. Så jag gör som jag brukar, litar på mitt eget omdöme. Sunt bondförnuft - med det kommer man långt. Jag tror inte på att vara fanatisk. Jag tror inte att det finns bara en mirakelkost. Lagom är bäst är mottot. Även om grönsaker bevisligen är nyttiga, så är jag inte så säker på att en strikt kost med endast grönsaker och inga excesser alltid är det bästa för en människa. Vad som är fysiskt nyttigt är inte alltid det bästa om man tittar på välbefinnandet som helhet. En balanserad kost med mycket frukt och grönsaker, men där det även finns utrymme för att unna sig något annat och sätta guldkant på tillvaron - det är min idé. Om jag aldrig fick äta en godisbit, aldrig en glass, aldrig en bulle till kaffe, aldrig en bastuöl, så skulle jag måhända må bra fysiskt, men nog skulle livet allt kännas lite torftigt. Det måste finnas plats för lite njutning också. Inga excesser i form av stora godispåsar varje dag eller McDonalds varje vecka, men jag vill kunna njuta av den där kanelbullen till kaffet ibland utan att få dåligt samvete. Eller utan att behöva mötas av "hälsomänniskornas" ogillande. Mår själen bra så mår kroppen bra, så är det väl ofta. Och tvärtom förstås.

Jag äter alltså det mesta. Försöker äta någorlunda balanserat och nyttigt och inget livsmedel är direkt bannlyst. Jag försöker undvika de värsta avarterna och helfabrikaten, men råkar en färdig rätt från frysdisken stå på middagsbordet en särskilt stressig dag så har jag inte dåligt samvete för det. Att varje dag behöva åstadkomma en näringsriktig måltid från grunden av ekologiska (och helst egenodlade) råvaror kan skapa en stress som måhända kan vara skadligare än ett halvfabrikat då och då. Jag hinner inte och jag orkar inte lägga all min tid på att tänka på vad jag ska äta och att tillaga det jag ska äta. Kosthållningen måste funka i vardagen, där tidsbrist och kräsna barn är betydande inslag. Lagom är bäst, som sagt. Havregrynsgröt är det ståendet frukostvalet, vanlig husmanskost till lunch och middag, däremellan någon frukt, smörgås, joghurt, nötter eller liknande. Akilleshälen är sockret. Jag är knappast ensam om detta. Detta ständiga sötsug, det kan driva en till vansinne. Det gäller att stålsätta sig och själv ta kommandot. Inte låta sockret bestämma. Visst ska det (enligt min filosofi) finnas lite utrymme för att njuta av något sött och gott också, bara man inte låter det spåra ur. Periodvis gör det ju det (t.ex. med x antal pralinaskar kring jul), men så länge man har någorlunda kontroll är det väl ok. Eftersom amningen om möjligt triggar sötsuget ännu mer än vanligt (jag är vansinnigt hungrig och "snål"), så kör jag en godisstrejk för närvarande. Då behöver jag inte ens förhandla med mig själv - ska jag eller ska jag inte - utan det finns inget val. Jag köper inget godis och jag äter inget godis. Och jag försöker att inte ta något sött till fikat varje gång...

Jag dömer inte någon som väljer att följa en diet, men jag vill själv inte göra det. Det ska vara okomplicerat att äta. Kolhydrater i form av potatis, rotfrukter, bröd och havregryn hör till min basföda. Mitt liv skulle bli betydligt mer komplicerat om jag behövde avstå från dessa. Jag försöker få i míg det som kroppen behöver, men min kosthållning är knappast optimal för en bikinimodell (vilken tur att jag inte har ambitioner att bli det!).

Även frågan om kosttillskott är ganska kontroversiell. Många anser att man inte behöver sådana om man äter en balanserad kost, men eftersom jag själv upplever att jag mår bättre och är friskare när jag tar vissa tillskott, så är jag en förespråkare. Multivitaminer, extra D-vitamin, Omega 3 och lite annat slinker ner. Jag äter gärna mycket (lokalplockade) bär, torkar själv nässlor för att ha som té och har en klick kokosolja i morgonkaffet. Det funkar för mig. Var och en måste finna sin egen sanning.
Exempel på min kosthållning en helt vanlig dag. Husmanskost, bär och någon kopp örtté...

I like carbs! Vad vore morgonen utan müsli eller havregryn? Och vad vore livet utan en kaka då och då!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar