tisdag 23 december 2014

Ordination: vila

Nog för att jag inte haft världens bekvämaste graviditet och nog för att jag haft en del krämpor och känningar ett bra tag redan, men, förhållandevis tålig som man är, så tänker man ju ändå att det är inom ramen för det normala. Gränsdragningen mellan vad som är normalt eller inte är väl också lite svår, men faktum är att det visat sig att jag kanske inte är helt "normal" utan löper risk att föda lite i förtid. Vid ett läkarbesök förra veckan kunde det konstateras att mina nedre regioner redan börjat göra sig redo för den utmaning som komma skall, men om det sedan blir om en vecka eller fyra veckor - det kan ingen säga. Oavsett det så känns det inte helt lägligt att, som vi hade planerat, resa bort över jul, utan det får bli en lugn jul i hemmets vrå. Jag vågade faktiskt inte utsätta mig för det potentiella mardrömsscenariot att vakna i en nytt på färjan till Sverige och inse att det är dags att föda... Vad skulle man göra då?? Tillkalla kapten? Tror knappast att det hör till hans sedvanliga arbetsuppgifter att förlösa kvinnor.

Så, nu blir det mycket vila enligt läkarens ordination och jag gör mitt bästa för att ignorera det julstök som inte hunnits/orkats med och jag unnar mig minst en vilostund varje dag. Det är väl bara att med gott samvete slänga upp fötterna och avnjuta en (alkoholfri) glögg eller två. Alls inget fel med det - julen ska vara fridfull - men det jag saknar är att faktiskt kunna åstadkomma något fysiskt. Det är fina vinterdagar vi haft den senaste veckan och som vi verkar ha framför oss, så visst harmar det att inte kunna avverka ett rejält skidpass före julbastun eller att springa bort lite skinka på annandagen. Eller att åtminstone kunna hoppa i snödrivorna och åka pulka med barnen.

Nåväl, den närmaste målsättningen är att få den lille/-a att stanna i magen några veckor till, helst till mitten av januari i alla fall. Vi får se hur det går.

Och med det önskar jag alla en riktigt god och fridfull jul! Njut, vila, ät gott, läs böcker, umgås med släkt och vänner och träna ni som kan! Mitt löfte till mig själv blir att vara i något bättre form nästa jul!
En härligt vintervit jul får vi i Österbotten i år!
 
Granen grön och grann!
 
Kalle, 15 år, får vara med ännu en jul...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar