söndag 10 mars 2013

Skidturer, länkar och bakterieinvasioner

Vintertid betyder skidtid.
Om hela familjen ska kunna ägna sig åt denna ädla sport tarvas lite utrustning... Jag har allt sedan Vasaloppet 2004 åkt på ett par Madshus och varit (och är alltjämt) väldigt nöjd med dem. Nu har jag dock även införskaffat ett par Fischer som jag endast hunnit prova ett par gånger, men de lovar gott även de.

På sistone har jag provat de fina spåren i Kvevlax några gånger. Igår skidade hela familjen där och döttrarna kämpade på i flera kilometer. Den yngsta hade dock väldig begränsat - för att inte säga obefintligt - glid och fick t.o.m. diagonala nerför. När väl en nerförsbacke nalkas ställde hon sig framåtlutad med böjda knän och stavarna bakåt som sig bör, men inte gled hon någonstans i alla fall, stackaren. När jag efteråt frågade henne vad hon tyckte om att skida i Kvevlax sade hon bestämt att "jag vill aldrig skida där mer". Ett par bättre preparerade skidor nästa gång kan kanske få henne att tänka om...
 
Denna dag har jag till stor del tillbringat i bil; den stackars förstfödda som redan har urinvägsinfektion har dessutom gått och fått angina och därför blev det först ett läkarbesök i Oravais och sedan ett apoteksbesök i Vasa. Hoppas verkligen vi får bukt med de elaka bobborna nu och att de inte ger sig på andra försvarslösa familjemedlemmar. Eftersom dagen trots allt bjöd på strålande sol och fint vinterväder kände jag mig nödgad att bege mig ut på en länk efter allt bilande. Dags att inviga de nya skorna!
Nike Lunarglide 4. Jag har haft både modellerna 2 och 3 och varit nöjd med bägge, om än 3:orna lämnat lite att önska i vissa avseenden. Men dessa 4:or verkar riktigt bra! Lättare än föregångarna, fasta och med bra studs och - om det kan bedömas efter endast någon länk - med bra stöd för den alltjämt ömmande hälsenan. Även om jag tycker om fina vinterdagar och även om det fortfarande är skidtid så är det inte utan att jag börjar längta efter bara vägar, ljumma vårvindar och hårda intervallpass till fots...


1 kommentar:

  1. Krya på sig-kramar till stora lillkussen! Hälsar A, a, L och E.

    SvaraRadera