torsdag 3 januari 2013

Klick, klick...

Teknikens under. Och vidunder... Internet är bra på många sätt. Hur gjorde vi förr när det inte fanns? Det är också farligt och lömskt. Beroendeframkallande. Som löpare kan man t.ex. sitta hemma i soffan i allsköns ro efter ett träningspass och botanisera bland allehanda oumbärliga och umbärliga löparsaker i England. Bara ett klick bort. Skor, kläder. pulsklockor... Rena löparporren. Det blir lätt så att de oumbärliga sakerna faktiskt får sällskap av några umbärliga också i varukorgen. Det är så lätt, så lätt att bara klicka dit dem. Att slippa fara till stan, parkera och svettas och trängas i en sportaffär.

Som av en händelse råkade jag idag sitta och klicka hem några saker. Några löparskor. Ett par var oumbärligt, två par var det inte. Men två par blev det likväl. Det där lömska internet! Så i år ska våren springas in ett par Nike Lunarglide 4 och ett par Adidas Adizero Boston. Som värsta löparproffset. Nåja.

Innan jag förlustade mig med nätshopping var jag faktiskt på en länk också. I mina gamla, stumma dojor. Det gick det också. En helt vanlig länk på ett förvånansvärt ok underlag. Inte riktigt så halt som förväntat utan rättså angenämt. Dessutom verkar det löna sig att springa i mörker när det är halt. Eftersom jag inte ser isfläckarna kan jag springa på som vanligt, obehindrat och avslappnat utan rädsla för att halka. När jag ser den förhatliga isen blir löpsteget konstlat och krampaktigt. Och risken att halka säkert större. Så det blir måhända några fler mörker-rundor runt Stagnäs denna vinter. I mina nya skor.

1 kommentar:

  1. Roligt att nån annan också lagt märke till det. Nämligen att det går bättre att springa i halka i mörkret. Vintern -91 höll sig temperaturen ofta mellan 0 och +2 grader och det var oftast halt på småvägar. Den vintern sprang jag av en viss anledning flera gånger i veckan tur retur till Koskö samlingshus på morgonen mellan kl.6 och kl.7. Att det lyckades har jag nog förklarat ungefär som du gör i inlägget ovan.

    Rune Paro

    SvaraRadera