måndag 14 januari 2013

Hede skidase...

"Skidase" ja, som vi säger här i trakten. Misstänker att mina döttrar faktiskt tror att den språkligt korrekta termen är just "skidase". Boendes i Stockholmstrakten sina första levnadsår har de inte kunnat ägna alltför mycket tid åt skidåkning och har därmed inte heller haft någon större anledning att fundera på vad det heter. Men här i Pampas är det mycket skidas. Det är skidas på fritiden, i skolan, i dagis och förstås på TV. Döttrarna har ännu kvar en del av sin rikssvenska (även om den numera är allt mer uppblandad med Maxmodialekten) och det är roligt att höra dem på rikssvenska säga exempelvis "Kolla, nu är det skidase på TV"! Så "skidase" får det heta, såväl som på Maxmospråk som på stockholmska!

Jag har nu ägnat mig åt nämnda skidase fyra av de fem senaste dagarna. Idag hade jag egentligen tänkt vila, men eftersom resten av veckan består av diverse andra aktiviteter var jag "tvungen" att genomföra ett pass idag för att få till den tilltänkta träningen under veckan. Fortfarande fina spår, men lite sladdriga i konturerna börjar de bli och dessutom var skidåkerskan ganska trött i axlar och armar. Men finfin träning är det, hede skidase!

1 kommentar:

  1. Håller med om att det är prima me he de skidase. För mig som länkar när det är snöfritt gör det speciellt gott åt armar och axlar. Skidspårets öppethållningstider är ju rätt generösa vilket underlättar mitt utövande och att kunna spänna på sig skidorna vid husknuten försvårar ju inte heller precis att komma iväg. Kram casin!

    SvaraRadera