måndag 29 oktober 2012

Det här med återhämtning...

Det här med återhämtning ja... Det är ett kapitel för sig. Någon påstod sig ha läst någonstans att när man sprungit ett längre lopp så tar det en vecka per löpt mil för att återhämta sig. Det skulle innebära att det tar ca 4,5 vecka att återhämta sig från ett marathon. Det har nu gått fyra veckor sedan jag sprang Berlin marathon och jag kan konstatera att hypotesen faktiskt håller streck, i alla fall vad mig anbelangar. Det fåtal länkar jag varit på sedan maran har varit riktigt motiga. Benen har varit trötta och det baklår och den vad som smärtade under loppet har alltjämt smärtat. Det var först i lördags det faktiskt kändes någorlunda hyggligt att springa igen. Lite piggare ben och endast lite ömhet i baklår/vad. Nästan normalt igen. Och det ungefär fyra veckor efter maran. Så, när det gäller återhämtning får det bli min arbetshypotes i framtiden - en vecka per mil! Jag tror att det är viktigt att tillåta sig att vila ordentligt efter hårdare lopp. Liksom det är viktigt att ha någon period per år när man tar det lugnare, tränar mindre och vilar mer. För mig infaller den perioden på hösten. Det är dags att ge kroppen en chans att läka mörbultade ben och bygga upp skadade muskler igen. Och - lika viktigt - att ge huvudet en chans att börja känna suget efter löpning igen. Vila tills det blir tråkigt, för att verkligen känna sig motiverad att springa igen. Inte springa för att jag måste, borde, utan för att jag vill. Och tids nog är jag säkert där. Snart. Men inte riktigt än.

Några korta uppbyggnadslänkar i veckan roar jag i alla fall mig med för närvarande. Inte långt, inte hårt, utan uppbyggande. Återhämtande. I lördags morse var jag uppe tidigt och sprang en runda på fastande mage. Kylig och frisk luft, en sol som steg över de rimfrostklädda trädtopparna och ett tunt lager med nysnö under fötterna.
Och se, jag insåg att det finns hopp för löpningen igen...
 
Avslutningsvis vill jag önska er en riktigt trevlig Halloween! Dagen man inte blir riktigt klok på när den infaller. Är det den sista oktober eller på Allhelgona? Dagen som mera är handlarnas påfund än någon som verkligen är värd att fira. Men ändå, den har sin charm. Tända ljus i mörkret, en ondskefullt flinande pumpa...
Happy Halloween!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar