tisdag 16 oktober 2012

Säsongssummering

Det är en del kvar av året men det känns som att löparsäsongen väl kan summeras. Återstoden av året lär sannolikt ägnas endast åt lugna länkar och "rehabiliteringsträning". Kanske någon skidtur om regnet så småningom behagar övergå i snöfall.

Säsongssummering ja... Jag känner mig ganska mätt, loj och omotiverad för närvarande. Nöjd över den gångna säsongen. Tillfreds med att ta det lite lugnare och låta kroppen få återhämta sig. Jag blev tvungen att bläddra (scrolla...) tillbaka lite och läsa om vilka målsättningar jag satt upp inför säsongen. Jag ville alltså bli snabbare på korta lopp och halvmaran och gärna lyckas i Berlin. Korta lopp har det inte blivit så många av, ja faktiskt inte ett enda riktigt millopp. Inte så mycket av eget val som beroende på tillfälligheter; något lämplig millopp har helt enkelt inte funnits tillgängligt vid rätt tidpunkt. Hässelbyloppet brukar normalt sett få sätta punkt för löparsäsongen och även kunna erbjuda möjlighet till en prydlig putsning av milperset, men mina nuvarande ca 500 km till Stockholm gjorde att det inte var något alternativ i år. Halvmaror har jag däremot lyckats bra i denna säsong. Jag trodde redan före säsongen att jag skulle ha kapacitet att vara betydligt snabbare än de tidigare 1.39, och när jag väl vågade ligga på lite mer visade detta sig även vara ett faktum; 1.36 i "Jeppis" och 1.35 i Korsholm. Inte bara en slumpmässig lyckträff således, utan förhoppningsvis en uppåtgående trend som fortsätter nästa år. Nöjd är jag alltså med säsongens halvmaror och jag vågar sticka ut hakan och säga att nästa år ska jag under 1.35. Tror att halvmarathon kan vara en sträcka där jag kan komma bäst till min rätt.

Något Lidingölopp blev det inte i år, men väl ett marathon. Jag kan i ärlighetens namn påstå att jag inte var särskilt sugen på att springa marathon när jag anmälde mig, utan jag gjorde det mest på grund av "grupptryck". Ju närmare loppet jag kom desto mer motiverad blev jag emellertid. Och med några veckors distans till det hela och när jag förträngt den värsta misären kan jag konstatera att det var ett härligt lopp; underbart väder, fantastisk publik och en löpning som kändes bra ända till 30 km. En extra bonus att det blev en rejäl putsning av perset och en tid under 3.40, något jag inte riktigt vågat tro och hoppas på. Så pass nöjd och mätt är jag efter maran att jag inte tror att det blir någon dito nästa år; jag behöver nog ett par år emellan för att riktigt "känna för" att springa en igen. Däremot längtar jag efter att springa Lidingöloppet igen så det får nog bli en utmaning 2013. Det är ju den där förhatliga silvermedaljen som hägrar...

Så, sammanfattningsvis är jag nöjd med mina halv- och helmaror detta år, medan målsättningen inför nästa år får bli att springa fler (och snabbare) korta lopp och några flera halvmaror + Lidingö. Vågar inte lova att jag ska delta i något skidlopp också eftersom det i så fall knappast lär komma en endaste snöflinga i år, men med tanke på att jag nu flyttat till nordligare breddgrader så finns tankarna där... Det lär ju finnas något som heter Vasaloppet?!?

Den senaste veckan har jag som sagt endast roat mig med lugn löpning, vilket känts rätt för både kropp och själ. Baklår och ländrygg har lämnat in en protest efter maran och kräver mer yoga och stretching än löpning. Idag missade jag Sportklubbens gemensamma träning eftersom jag var "fast" med mina barn, men jag skulle ljuga om jag sade att jag är ledsen över att ha missat backdrag i mörker, strilande regn och ca 20 sekundmeter... Hoppas att ni som var där hade trevligt! Imorgon blir det i stället "språkbadslöpning"; jag och min nyfunna finskspråkiga bekantskap ska försöka lära oss varandras språk medan vi länkar runtom i Vasa. Det kan nog bli trevligt. Det sägs ju att man tänker bättre när man springer så man kan ju alltid hoppas att den där finskan flyter lite bättre då...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar