söndag 19 augusti 2012

Skäriliv och Norrskogs-orientering

De sista skälvande timmarna av min sista lediga sommarhelg, imorgon är det dags att pigg och nyter gå till mitt nya jobb. Roligt, spännande och lite ångestladdat... Den sista semesterhelgen har i alla fall varit bra. Riktigt bra. I fredags fick jag för första gången i mitt liv bevista Juthbacka-marknaden och den soliga och härliga gårdagen spenderades på "skären" tillsammans med ett antal familjemedlemmar. Att få ligga på en varm brygga och lyssna till vågornas skvalp - det blir inte mer avslappnande än så.



För att inte bli alldeles för avslappnad sprang jag ett långpass idag. 25 km. En fullt tillräckligt lång sträcka för mig. Tänker att jag måste vara knäpp som ska springa 42 km inom kort. Det är FÖR långt. Det gör bara ont till slut och är inte ens roligt. Ändå gör man det. Ska nog satsa mer på halvmaror och max 30 km långa lopp nästa år. Lopp där man kan hålla en någorlunda fart och faktiskt utnyttja sin kondition. På marathon kan man (jag) inte hålla någon bra fart även om jag skulle vilja, kroppen är inte tillräckligt stryktålig när den passerat ungefär 20 km. Nåja, hur som helst, jag tränar sällan längre pass än 25 km inför ett marathon och dagens pass var således ett "riktigt" långpass med mina mått mätt. Rutten var Kärklax-Lotlax-Palvis-Norrskogsvägen-hem. Drabbades av vissa orienteringssvårigheter i Norrskogen. Jag har aldrig sprungit där tidigare, endast åkt skidor. Och då med start från andra hållet än det jag nu kom ifrån. Inte kom jag ihåg att det var så många ställen man skulle svänga på. Rakt fram eller vänster? Höger eller vänster? Jag valde vänster, vänster och hann bli lite nervös innan jag så småningom faktiskt kom ut där jag hade tänkt mig. Av detta lär vi oss att ta med en telefon när man springer i obekanta omgivningar. Eller när man springer långpass överhuvudtaget. Tänk om jag svängt fel och irrat omkring i skogarna än...

Så, mör i kroppen och benen men förhoppningsvis fulltankad med energi inför den stora dagen imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar