måndag 6 augusti 2012

(Dala)backträning

Det här med löparbloggar... När man läser dem kan man lätt förledas att tro att vederbörande tränar varje dag, ja t.o.m. kanske flera gånger om dagen. Det är långpass, distanspass, intervallpass och backpass. Och däremellan styrketräning, yoga och annan "alternativ träning" när bloggaren egentligen har vilodag... Visst finns det de som faktiskt tränar varje dag - absolut - men jag är övertygad om att bloggar många gånger ger en förskönad bild av verkligheten. Man skriver om när man tränat och sprungit lopp, men författar man något inlägg om att man bara legat i soffan och ätit lösgodis? Knappast. Men det gör vi väl alla till och från ändå. Väl? Bloggar tenderar att ge en dåligt samvete, få en att känna sig lat och tro att alla andra tränar mycket mer. När det gäller min egen blogg kan jag lova att de inlägg jag skriver om träningen inte ger en fullständig bild av min verklighet. De pass jag skriver om har jag visserligen genomfört, men däremellan har jag med gott samvete kanske tagit det lugnt både en och två dagar (och ibland legat på soffan och ätit godis...). Kontentan av detta resonemang är ingen annan än den att ni inte ska låta er luras. Få inte dåligt samvete och tro att alla andra tränar mer. I alla fall inte när ni läser min blogg; jag är ingen fanatisk träningsnarkoman som ägnar varje ledig stund åt träning, utan en helt vanlig (emellanåt lat) motionär. När jag väl tränar och tävlar går jag in för det, men däremellan har jag inga problem med att låta bli att träna. Tror att det är ganska symtomatiskt att bloggarna gärna vill låta påskina att de är supermänniskor som inte gör annat än tränar. Det är inte sant.

Fast idag HAR jag faktiskt tränat. Det blev totalt en mil, varav några kilometer (Dala)backträning. Jag bor ju som bekant uppe på en backe och uppfarten är idealisk för korta backintervaller. Dagssaldot blev 10 gånger ca 120 meter, tillfyllest för denna dag. Är lite trött och sliten och känner mig stel i ländryggen - det brukar vara ett säkert tecken på att jag bör ta det lite lugnt och rehabilitera mer. Annars har man väl det där ryggskottet som ett brev på posten. Att titta på OS är ju för övrigt bra - räknas det månne som alternativ träning? I så fall tränar jag varje dag!

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag tycker att du absolut har en point med att man inte skall stressas av att läsa tränings- och löparbloggar, utan försöka se dem som inspiration. T.ex. Mammaspring har skrivit litet om samma sak (http://www.mammaspring.com/2012/08/skapar-bloggar-prestationsangest.html).
    Däremot är mitt intryck nog att väldigt många träningsbloggare faktiskt skriver om när och hur de tränat. Då är det ju ens eget fel om man utgår från att de tränat som galningar de dagar de inte skrivit något inlägg. Det är ju precis då de sannolikt slöat på soffan. Dvs. de skriver ofta ingenting om de dagar de vilat, eftersom de huvudsakligen skriver om träning och inte om livet i allmänhet. Dethär är något som är bra att inse då man får ångest över alla sina träningsfria dagar.
    Men som sagt, du har absolut en poäng. En vanlig rätt slö motionär som jag själv skall ju vara nöjd med vad jag själv hinner prestera (eller för att sätta ribban litet högre; vad jag har realistiska möjligheter att hinna prestera) och inte jämföra mig med andra, som kanske lever ett helt annat liv.
    Petra på Maratonbloggen har skrivit ett inlägg om att man skall träna på sin egen nivå. Det är ett gott råd för alla, men framför allt för en själv då man ibland tror att man borde klara av samma sak som hårdtränarna.
    Önskar dig sköna träningspass! Jättefint resultat i halvmaran förresten.

    SvaraRadera
  2. Äsch då. Glömde länken till Maratonbloggen. Här är den: http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/08/12/trana-hart-vs-trana-smart/

    SvaraRadera