söndag 8 januari 2012

Terräng och merinoull

Vi skriver den 8 januari och idag blev det löpning i terrängspåret! Otroligt med tanke på hur de två föregående vintrarna sett ut. Förhållandena var oväntat bra; hård och frusen mark och bara man passade sig för isfläckar på vissa ställen så var det bara att springa på. Ingen riktig "långlänk" men men nuvarande mått mätt ändå ett bra pass - 13 km. Motivationen verkar vara på återgång och bara ryggen blir mer samarbetsvillig (tror den tarvar ett naprapatbesök) så är det dags att komma igång ordentligt igen. Vintern är ju hittills väldigt löparvänlig också och om snön inte behagar komma inom de närmaste veckorna kan det lika bra vara - då vill jag ha vår i stället!

Friluftslivet tog inte slut med löppasset denna dag utan vi tog även med telningarna till en fin is jag upptäckt under nämnda löppass så att de fick prova på skridskoåkning. Sexåringen klarade sig med den äran och behövde inte assistans hela tiden, medan treåringen mest betedde sig som en säck potatis som fick släpas omkring... Nåja, de fick ju frisk luft i alla fall.

För övrigt kan jag meddela att jag upptäckt fördelarna med merinoull; fick ett underställ i det materialet i julklapp och det är suveränt att springa i, åtminstone lite kallare dagar. Känns torrt och tempererat hela tiden och dessutom påstås det inte lukta lika mycket som syntetmaterial. Efter tre pass var det dock dags att slänga tröjan i tvätten, jag tror inte (liksom maken tycks tro) att det är ett material som aldrig behöver tvättas, endast vädras...(gissa hur det luktar i vår tvättstuga! :-) ).

Jag har även upptäckt en ny, eminent tv-serie: Sons of anarchy. Dvd-boxen får rulla även denna söndagskväll... Och efter en mjukstart med tre arbetsdagar förra veckan är det imorgon återigen dags att återgå till vardagen och rutinerna. På sätt och vis skönt att "oxvikona" tar vid efter alla helger och kalas med vidhängade excesser i matväg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar