söndag 1 januari 2012

Årssummering

Första dagen på det nya året snart till ända och en liten summering av 2011 kan kanske vara på sin plats. Nyårsaftonen firades i goda vänners lag med mycket gott att äta och många raketer ("rymdraketer" enligt treåringen!).

 
Såväl den sista dagen 2011 som den första 2012 bjöd också på lite löpning. Inga långa distanser eller hårda intervallpass, men huvudsaken är väl ändå att man tar sig ut. Ett bra sätt att avsluta ett år och påbörja ett nytt!

Summeringen då? Målsättningen för året var att springa lite mer än tidigare år, vilket jag väl också lyckades med. Ökningen blev dock inte så stor som jag hoppats på eftersom både november och december bjöd på en väldigt begränsad löpmängd, främst beroende på motivationsbrist, trötthet och en rätt stressig tillvaro i övrigt. Hur som helst, drygt 1 200 km landade jag på 2011. Inte så mycket i jämförelse med många andra motionärer, men en mängd som är lagom för mig just nu. Och så länge jag lyckas förbättra mina resultat med den träningsmängden får jag vara nöjd. Målet inför 2012 får dock vara att öka träningsmängden något; uppemot 1 400 - 1 500 km borde absolut vara möjligt om jag får vara frisk och skadefri. Den resultatmässiga målsättningen är förstås att förbättra mina tider på olika distanser. Gärna på halvmaran; 2011 hann jag endast springa en sådan och då var det främst vädret (tropisk värme) som satte stopp för rekordförsök. Några minuter borde jag absolut kunna kapa på den distansen. Så är ju tanken att jag mer eller mindre (o)frivlligt ska springa en mara också - Berlin 2012. Även om jag tror att maraton inte riktigt är "min" distans så skulle en putsning av tidigare tider onekligen vara trevlig - jag har ju ett familjerekord att återta! I övrigt så ska jag även försöka bli lite snabbare på kortare distanser - än är man förhoppningsvis inte för gammal! Den största framgången 2011 måste sägas vara Hässelbyloppet som avverkades på 42.19 - kanske sub 42 kan vara inom räckhåll 2012? Sammanfattningvis måste jag alltså både springa långt och långsamt och kort och snabbt under året, få se hur den intressekonflikten utvecklar sig.

Jag tror att 2012 kommer att bjuda på många utmaningar och möjligheter till utveckling, inte bara i löparspåret. Med tillförsikt ser jag det nya året an...

Hässelbyloppet 2011 - pers på milen!

Gott nytt år!!


/ Lotta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar