torsdag 17 september 2015

Vardagsmotion i mammagymmet

Om man är som jag, så tenderar man att tänka att man inte har tränat såvida man inte har dragit på sig löpkläderna och sprungit en runda eller rent faktiskt besökt gymmet. Det är så lätt att glömma bort den där så kallade vardagsmotionen. Alla de där småsakerna man gör under en dag, som i slutändan totalt sett faktiskt kan utgöra ett träningspass.

Som hemmamamma är man igång i stort sett hela tiden. Åtminstone jag. Jag tycks nästan aldrig få den där tiden att lägga mig i soffan med en god bok eller ta en tupplur mitt på ljusa dagen. När jag väl slår mig ner i soffan på kvällen kan det i värsta (bästa?) fall vara nästan första gången jag sitter den dagen. Det är plocka, städa, promenera, lyfta, bära, böja, krypa... hela dagen lång. I alla fall tills de små slutit sina blå för natten.

Nåväl, när man sålunda tänker efter så inser man att man faktiskt tränar ganska mycket en helt vanlig dag, även om det råkar vara en "vilodag". Övningar utförs, inte helt olika de som görs i gymmet. Eller vad sägs om nedanstående exempel från en helt vanlig dag i en helt vanlig trebarnsmammas liv:

"Squats"
Sonen, nu 7,5 månad, är den mer observerande typen och verkar inte vara det minsta intresserad av att förflytta sig själv från punkt A till punkt B. Således vill han gärna bli upplyft, nedlagd, upplyft, nedlagd... Ett antal knäböj per dag blir det.
 
 
"Axelpress"
 
"Å ÅÅÅPP i taket!" är en favoritlek. Som leks om och om igen... Förväntar mig att mina deltoideus ser imponerande ut efter denna föräldraledighet.
 
 
"Marklyft"
 
Att tömma ut sonens badvatten i badkaret kan tyckas vara en simpel sak. Men med rätt teknik och en balja som väger åtskilliga kilo har man helt plötsligt ett nästan renodlat marklyft.
 
Dessa övningar bara som ett axplock av allt vad som utförs i mammagymmet under en dag. När sonen sedan väl börjar krypa, gå och springa, hoppa och klättra (om han nu behagar det) gäller det att hänga på, så får man den mest mångsidiga crosstraining man kan tänka sig. Helt gratis, i mammas eget gym, open 24/7.
 

1 kommentar:

  1. Roligt inlägg, bra skrivet! Jag borde kanske själv träna mera med min 8 kilos -vikt här hemma :)

    SvaraRadera