söndag 9 augusti 2015

Livet är mer än träning!

En lugnare vecka i träningsväg, men desto mer kalasande och livsnjutande. Början av veckan bjöd på en utfärd till det mysiga "Jeppis" (Jakobstad) och slutet av veckan en härlig "skäridag" som bl.a. innehöll uppfriskande bad i Gloppet. Finns ingenting som går upp mot en (löjligt kort) simtur i öppna havet.
Edvards första besök på Pudimo och säsongspremiär för övriga familjen!
 
Vågskvalp mot ljumma strandstenar och en solvarm brygga; vad mer kan man begära av den finska sommaren?
 
Helgen har passerat i kalasens tecken och den blivande sjuåringen har firats storligen med ett rejält barnkalas (ett långpass på två timmar är för övrigt ett barnlek ansträngningsmässigt jämfört med ett lika långt barnkalas...) och kaffekalas för familj och faddrar. Någon brist på godsaker att förtära har jag således inte lidit, men däremot har den tilltänkta träningen fått stryka på foten lite. Endast tre pass har det blivit denna vecka (två länkat och ett styrkepass) och mer lär det inte heller bli när söndagskvällen med dess inbjudande soffhäng nu nalkas...
I stället för träning...

Det är för övrigt ganska lätt att fastna i det där "måste-tänket"; man tycker att man måste genomföra de planerade passen, annars får man dåligt samvete. Jag har dock bestämt mig för att min träning ska ha fokus på välbefinnande, inte på tvång. Träna för att jag vill och inte för att jag måste. Tre pass är helt ok, jag har fått mycket annan livskvalitet denna vecka i stället. Umgänge med vänner och familj, upplevelser, avkoppling. Saker som i det långa loppet egentligen betyder mer. En annan fördel med en lugnare vecka är att kroppen får mera tid för återhämtning. Inte bara nu under uppbyggnadsfasen, utan även i övrigt, när jag är "i form", är jag en sådan som behöver ganska lång återhämtning mellan mina träningspass. Tränar jag varje dag blir jag bara väldigt, väldigt trött. I uppbyggnadssyfte funkar det att träna så pass ofta som jag gjort de senaste månaderna, men knappast under tävlingssäsong. Med fem pass i veckan känner jag mig trött i benen och stel i kroppen för jämnan. Om jag ska springa ett lopp eller annars hårt kan jag inte ha sprungit dagen före. Inte på flera dagar före, i alla fall inte om jag vill starta med riktigt pigga ben. Fem pass i veckan är nog bra som uppbyggnad, för att "träna ner sig", men sedan, när jag ska vara snabb, ska jag nog träna lite mindre, hur kontroversiellt det än kan låta. Less is more!

Och i morgon är det måndag igen och vi bygger vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar