fredag 5 september 2014

Insomnia

Man ska väl inte klaga, men detta med graviditetskrämpor alltså... Ett av de större problemen just nu är insomnia. Sömnlöshet. Det är paradoxalt; jag är sjukligt trött, men har samtidigt svårt att sova. Åtminstone just då när man borde sova. Vissa nätter sover jag helt ok, medan det andra är som förgjort. Härom natten vaknade jag 2-tiden och kunde omöjlig somna om. Så ligger man och vänder och vrider sig och stirrar i taket tills klockan ringer lite före 6. Hå, hå. Inte är man människa då inte. Kanske det är något inbyggt biologiskt system för att förbereda sig för det som komma skall - vaknätter och okristligt tidiga morgnar. Men jag skulle föredra att få sova nu när jag ännu har möjlighet. Faktiskt.

Annars knallar det på. Dag för dag, vecka för vecka. Känner mig mest lite avtrubbad, som att jag inte riktigt är med i den vanliga världen. Jag är mer introvert och mitt fokus är inåt, på det som händer i kroppen. När man i vanliga fall kanske smider planer för följande helg eller funderar på vilka projekt man ska ta itu med, funderar jag nu mest på när jag ska få vila nästa gång. Jag säger då det.

Härom kvällen såg jag ett program om En svensk klassiker på TV. Det var dags för Lidingöloppet och man fick se ack så välbekanta och härliga bilder från den utmanande Lidingöterrängen. Å, så jag kan längta efter att få vara med. Att få känna sig stark, i form och lätt(are). Att få dela gemenskapen i ett stort löparevenemang med likasinnade och få känna tillfredsställelsen i målfållan. Jag hoppas att min kropp - efter att jag (för sista gången) utsatt den för den prövning som just en graviditet och förlossning innebär - tillåter mig att få uppleva detta igen.

Nu har vi i alla fall fredag och i helgen ska jag kanske ta itu med... nej, förresten, jag ska nog vila mest... Och vara vaken på nätterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar