lördag 6 september 2014

Den gamla goda tiden

Visst var det bättre förr, på den gamla goda tiden. Jag var bättre förr. Jag tränade och tävlade ganska mycket i löpning under tonåren, men då detta var före det förlovade internets tid, står många av resultaten knappt att återfinna. Idag hittade jag en kopia från en resultatsida i en västerbottnisk tidning i brevlådan. Daterad tidigt 90-tal. En klubbkamrat som skärskådat Maxmo SK:s resultat från Vindeälvsloppet då det begav sig, ville dela med sig av resultaten. Jag tackar för det. Och se där!

Sträckan Rusksele-Forsholm, 10.000 meter, sprang jag på 41.12. Jag har haft vaga minnen av att jag någon gång faktiskt skulle ha varit under 42 minuter på milen, men i avsaknad av faktiska bevis för detta har jag inte räknat det. Men där fanns det, svart på vitt, mitt personbästa. Och såvitt jag kommer ihåg av Vindelälvsloppet så skröt de med att sträckorna verkligen var exakt uppmätta, så distansen ska man nog inte betvivla alltför mycket. Många nedförsbackar kan det ju har varit, det kommer jag inte ihåg, men så kan det alltid vara i landsvägslopp och en mil är alltid en mil. Detta är nu dryga 20 år sedan (jag torde ha varit i 17-års åldern), och jag vet inte om man ska känna sig mest nöjd över att man sprang så pass fort då, eller om man ska känna sig nedstämd över att man inte är lika snabb idag. Visserligen tävlade jag också på medeldistans på den tiden och tränade följaktligen ganska mycket snabbhet, så träningen har väl sett lite annorlunda ut de senaste åren. Mera fokus på långdistans, och jag tror faktiskt att mitt 38-åriga jag skulle klå mitt 17-åriga jag på såväl halvmaraton som maraton. Snabbheten har fått ge vika för segheten och uthålligheten.

Nåväl, en morot ska man ju ha! Jag vägrar tro att det är omöjligt att upprepa det jag gjorde för drygt 20 år sedan. Under 42 minuter på milen, det får bli en av mina framtida målsättningar! Den där 17-åringa flicksnärtan ska inte komma här och tro att hon kan klå en snart 40-årig kämpe. Det ska vi allt bli två om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar