tisdag 3 december 2013

Underhållslöpning


Så här års är det lite svårt att motivera sig till någon riktigt seriös löpning, åtminstone utomhus när det ser ut så här:
Mörker, blåst och halka. Trött kropp och sega ben genom Vörå centrum. Inte direkt något pass värt att minnas. Löpning när den är som sämst. Löpning mer för att underhålla formen än för att förbättra den. Det är som sagt lite tungt så här års. It´s a dirty job but somebody´s gotta do it.

För övrigt så har jag fått en del feedback på ett tidigare inlägg, där jag påstod att 5 min/km är ett ganska så normalt motionärstempo. Jag vill påpeka att detta är min subjektiva uppfattning, ingen allmänt vedertagen sanning. För mig är 5 min/km en ganska normal fart, åtminstone när formen är god (kanske som sagt inte så här års). Jag förstår dock att många andra kan anse denna fart som något mer än vanligt motionärstempo. Och vanligt motionärstempo kan förstås vara såväl 6 och 7 min/km. Allt utifrån ens egna förutsättningar och referensramar. Jag förstår således att inlägget kan ha uppfattats lite provokativt, men det var inte min mening att lägga någon värdering i det hela. Å andra sidan kan mina påståenden måhända ha en motiverande effekt, i så fall är min mission uppfylld. Senast idag fick jag höra att inlägget faktiskt fått en annan motionär att försöka öka tempot när hon springer. För som hon sa, det ska nog inte alltid kännas bra. Nej, det är sant, vill man vinna måste man våga. Våga springa utanför sin komfortzon och plåga sig lite. Allt ska inte vara bekvämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar