fredag 19 april 2013

Motionscupen, tävling 1

Så var det äntligen dags för den efterlängtade, beryktade, prestigefyllda, roliga, fruktade motionscupen! Tävlingen vi älskar att hata och hatar att älska. För mig var tillfället extra nostalgiskt; jag har av logistiska skäl inte haft möjlighet att delta på många år utan senast jag var med skrev vi 1990-tal. Mycket har hänt under dessa år, men motionscupen består. En trygghet i löpartillvaron!

För dem som inte känner till upplägget är det alltså en cup bestående av sex deltävlingar, omfattande sträckor från 6 till 11 km. Första tävlingen är det masstart och på de efterföljande är det jaktstart, beräknad utifrån kilometertiderna i föregående lopp. Den som kom sist i mål startar alltså först och den som kom först startar sist. Om alla springer med samma fart som föregående lopp borde alla alltså rent hypotetiskt komma i mål samtidigt. Ett klassisk och beprövat upplägg. Precis som det var på det glada 90-talet!

Följande ska inte uppfattas som någon bortförklaring, helgardering eller ursäkt, men mina förberedelser var de facto inte alls bra med en rejäl förkylning hela veckan. Ett envist halsont som jag kände av ännu igår kväll, och just halsont gör ju att man funderar på om man alls borde delta. Hade tänkt mig att ta det lugnt för att inte riskera hälsan, men den enkla sanningen är den att motionscupen nog inte är det rätta forumet om man vill ta det lugnt... Inte är det lätt att hålla tillbaka när man ser klubbkompisarna älga iväg i starten och man förvandlas till den tävlingsmänniska man innerst inne är... Kontentan blev ett lopp som gick fortare än planerat, men ändå kändes ok utifrån förutsättningarna. Startade ganska lugnt och sprang loppet progressivt. Snittfart på 4.30/km på den 7 km långa banan och de sista kilometrarna kring 4.15. En bra genomkörare så här en fredagkväll med andra ord! Risken är att man får sota för det imorgon och jag märker att snorproduktionen redan börjat tillta och att nysningarna avlöser varandra... Men lite får man väl offra för motionscupen!
Snabbfotade herrar före start! Hela 38 löpare kom till start, vilket är ett väldigt bra facit för en liten klubb. Tack till arrangörer och deltagare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar