onsdag 20 februari 2013

Vardagskväll med guldkant

Det här ekorrhjulet. Måndag-fredag, måndag-fredag. Man stiger upp, lämnar barn, far till jobbet, far hem från jobbet, diskar, tvättar, läser läxor och lägger barn. Och så samma sak nästa dag igen. Någon länk mellan varven. Och så kommer den där fredagen, TGIF för att utrycka det som kidsen, och helgen och man städar lite, handlar och hinner i bästa fall på ett långpass. Och sen är det måndag igen. Det är så det är, detta livet. Alltid går man och väntar på något. På lördagen, semestern, julafton. Man borde komma ifrån det där. Det är väl det som är hemligheten med livet, att lära sig leva i nuet och inte alltid skynda framåt. Vara nöjd med läget som det är just nu. Mindfulness kallas det visst, med ett populärt ord.

Innevarande kväll lyckades jag faktiskt ägna mig åt mindfulness. Jag begav mig ut i spåret på en härlig runda med mina nya finfina skidor. Föret var perfekt och kvällen vacker. Jag njöt av varje meter och ville inte vara någon annanstans än just där. Och att sedan få komma hem och koppla av i en varm bastu, nöjd i kropp och själ, Det är någonstans i detta man hittar meningen med livet, essensen av att vara och leva i nuet.
En skidtur, en varm bastu, en kall öl och ett Vasablad - meningen med livet?
 
En vardagskväll med guldkant med andra ord, där jag för en stund lyckades glömma vardagen och lämna det snurrande ekorrhjulet. Och nu är jag redo att hoppa in igen imorgon bitti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar