måndag 19 november 2012

Bastu!

Veckorna rullar förbi snabbt, snabbt och snart är det jul... Det är lågsäsong på träningssidan för närvarande och jag springer två, i bästa fall tre, gånger i veckan ungefär. Känslan i kroppen är något trött och seg; ryggen är stel och benen likaså. Om man ska tro mångtusenåriga österländska läror i form av bl.a. yoga och ayurveda - vilka nog får sägas innehålla ganska mycket sanning, miljontals människor kan inte ha fel! - så är den mörka årstiden en tid för eftertanke, reflektion och vila. Om jag lyssnar på kroppen så säger den "spring gärna, men plåga mig inte med intervaller och hårdkörning". Så jag springer lugna länkar, mer för att må bra än för att vässa formen. Jag vet att när vårljusets första strålar igen väcker kroppen till liv och energin återvänder, då kommer även suget tillbaka. Suget att springa hårt, att pressa sig och utmana kroppen. Så brukar det vara.

Så jag "far på mina länkar", så även denna helg. Söndagen bjöd på en mils löpning; det var stormigt, det var regnigt och det var mörkt, men ack så skönt att röra på sig, fylla lungorna med luft och hämta energi inför en ny vecka. Och efter länken avslutades kvällen på bästa sätt med ett premiärbad i den alldeles nya bastun:

Ack vad bastu har varit saknad den gångna sommaren. Ett liv utan att få svettas ordentlig i en "vedaelda" bastu är knappt ett liv värt att leva. Så lyckan är nu stor när den största finländska uppfinningen genom tiderna äntligen återfinns på Dalabackan!

Ha en bra vecka!

3 kommentarer:

  1. Vilken fin ugn! Har ni en varmvattenbehållare ovanför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, man måste ju kunna värma vatten i bastun! :-)

      Radera
    2. Egen bastu är livskvalitet. Kram Pia.

      Radera