söndag 13 november 2011

Ur form

Det går trögt med löpningen nu. Ingen vidare motivation och kroppen verkar också föredra vila (eller alternativ träning) framom löpning. Förra helgen blev det ett angenämt halvlångt pass i terrängen och i tisdags snabbdistans (snabb och snabb...). Därefter lade kroppen in sitt veto och började strejka. På onsdag kändes det som att jag hade ryggskott eller kronisk kramp i hela ryggen. Dessutom har jag känt mig onaturligt trött hela veckan. Antingen är ryggmusklerna överansträngda och behöver stretching och massage, eller så bär jag på något dagisvirus som kanske satt sig i ryggen av alla ställen. I alla fall så blev det inte mycket till träning i slutet av veckan. Har försökt behandla mig med liniment (kan rekommendera Percutane), yoga, bastubad och spikmatta och nu känns det något bättre. Inte så pass bra att jag vågade mig på att springa idag, men väl en cykeltur blev det. Ca 3 grader, mulet, råkallt och hård (mot)vind, så det blev ett ok pass ur ansträngningssynpunkt ändå. I synnerhet när man har en barnsadel som tar all vind... Därefter blev det lite yoga på vardagsrumsgolvet. Yoga är verkligen en förträfflig träningsform och ett ypperligt komplement till löpningen. I synnerhet när man allt eftersom åren lider börjar känna sig allt mer stel i leder och muskler och man som jag även har ett väldigt stillasittande arbete. Oavsett hur stressig dagen varit och hur spänd i kroppen eller uppe i varv jag är så är jag alltid totalt avslappnad, tillfreds och mjuk i kroppen när jag kommer hem från mitt yogapass på onsdagskvällarna. Borde verkligen yoga varje kväll. Man kan lätt tro att det endast rör sig om avslappning och stretching, men faktum är att jag faktiskt brukar vara riktigt "limin" (i Sverige: ha träningsvärk) efter ett sådant pass. Det tar mycket på axlar, rygg och ben.

Hur som helst, eftersom kroppen känns lite trött, sliten och omotiverad efter löparsäsongen så ska jag framöver försöka ägna mig åt mer alternativ träning än annars. Yoga förstås, men även kanske något cykelpass då och då och någon kväll i simhallen. Och så hoppas vi på snö förstås och lite slit i Pinbacksspåret... Är det någon tid på året man ska vara ur löpform så är det väl faktiskt nu. Min yogainstruktör påstår att i yogatraditionen så anses den mörka årstiden, främst hösten, vara en tid för eftertanke, avslappning och lugn träning. Kroppen är inte lika alert och stark som under det ljusa halvåret. Så det gäller att lyssna på kroppen och träna sådant som känns bra. Känner man inte för ett stenhårt intervallpass så är det väl just en råkall novemberkväll man faktiskt kan strunta i att springa det; inga tävlingar att toppa formen inför och "beach 2012" långt borta...

I övrigt är väl detta även en tid för att planera inför nästa års löpning. Det brukar ju vara en bra motivationshöjare om något, att sätta upp mål och planera in tävlingar inför nästa säsong. Målsättningen måste ju alltid (åtminstone tills det av åldersskäl blir omöjligt...)vara att vara snabbare än föregående säsong. En miltid som börjar på 41 i stället för 42 - det skulle jag nog kunna leva med nästa år. Och en optimal dag borde jag även rimligen kunna komma ner mot 1.35 på halvmaran. Och så var ju tanken att få till det riktigt bra på Lidingöloppet också. Jag vill som sagt väldigt gärna springa Lidingö, men har nu även fått ett förslag om att hänga med till Berlin just den helgen. Lockande även det.... Antingen som supporter till min springade man och granne eller själv som maratonlöpare. Även om 42,2 km asfalt i sig inte ter sig särskilt lockande för mig just nu så vågar jag nog säga att OM jag bestämmer mig för Berlin så springer jag också. Inget ont om en supporterresa (till), men om jag väl kommer dit och ser de 40 000 på startlinjen så vill jag också stå där. Ett beslut måste alltså fattas. Inom en månad eller så.

Men inte ikväll! Nu blir det glögg framför Boardwalk Empire. Kan rekommenderas även det.

/ Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar