tisdag 13 december 2016

Året som snart gått

Det är den där tiden på året igen, när det är dags att summera det gångna och planera för det nya. Avslut och början. Träningen 2016 har faktiskt inte varit riktigt lika torftig som den sporadiskt uppdaterade bloggen kan ge sken av. Inte det bästa träningsåret någonsin, men inte heller det sämsta. Inte lika stort fokus på löpning som vissa tidigare år, men mer mångsidighet.


Av löpning har det inte blivit mer än knappa 600 km; ett medvetet val på grund av diverse krämpor. Än har det varit ett smärtande knä, än en stel rygg och än den ständigt ömmande hälen. Många lopp har det inte blivit heller, höjdpunkterna i tävlingsväg var väl kanske sommarens landsvägsstafetter. Den varma årstiden ägnades i stor utsträckning i stället åt cykling och drygt 800 km tillryggalades, därav en Botniacykling. Utöver detta lite skidåkning när föret tillåtit och styrketräning har genererat 81 pass så här långt. Under de år när löpmängden varit dubbelt så stor som detta år har antalet styrkepass bara varit en bråkdel, så jag intalar mig att jag totalt sett inte har tränat mindre. På ett annat sätt och mera mångsidigt, och det kan ju inte vara fel. Löpningen sliter och ju äldre man blir desto mer benägen blir man att dra på sig löparrelaterade krämpor, så att komplettera med förhållandevis mycket styrka och rörlighet blir allt viktigare. I förlängningen i alla fall. Sen så är det ju i och för sig så att man blir bra på det man tränar, så vill man prestera bra i löparspåret kan man inte bara bo på gymmet. Då måste man springa, springa och springa. Kanske därför inte löpningen gått så bra i år - för liten mängd helt enkelt. Jag tycker mig dock märka en något större muskelmassa än tidigare på utvalda kroppsdelar, så förhoppningsvis kan detta ge genomslag i löpningen också så småningom. Bara man slipper skador och faktiskt kan springa.


Jag har fortfarande vissa ambitioner med min löpning och vill inte tro att min glans dagar är förbi. Dock så är det mycket annat jag också vill göra förutom att springa, så frågan är väl om jag kommer att vara tillräckligt "taggad" att ägna mig åt den mängd löpning som krävs för att förbättra resultaten. Jag blev lite biten av landsvägscyklingen i somras och vill hemskt gärna se hur mycket jag kan förbättra mig där, och då krävs att man nöter cykelsadel. På bekostnad av löpningen. Och så vill jag skida, åka långfärdsskridskor, yoga, jumppa och lyfta lite skrot ibland. So much to do, so little time. Kanske mår man ändå bäst om fokuset är att må bra; att träna mångsidigt och hålla sig frisk och skadefri. Då borde resultaten komma i andra hand. Om man bara kunde tänka så. Träningen och livet är ju trots allt så mycket mer än löparskor och pulsklocka.


Mot 2017!


Några sporadiskt utvalda bilder från mobilen får åskådliggöra året som snart gått. Mångsidighet!
Cykling funkar både inne och ute...
Inte mycket som slår en löptur i höstlig terräng, trots allt...
Härliga vintersport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar