fredag 14 februari 2014

Glad Alla Intervallers Dag!

En löpares rättmätiga belöning efter ett intervallpass på Alla hjärtans dag, eller Vändagen som man säger här omkring. Man kan fira med romantisk middag på tu man hand, med rosor och presenter. Eller så kan man ha date i Botniahallen efter jobbet och försöka spöa varandra i intervall-löpning. Vi valde det senare. Kanske inte så romantiskt, men känslan efter ett genomfört intervallpass slår det mesta. Och denna dag är för övrigt mest de amerikanska handlarnas påfund, så jag känner inget tvång att anamma den. Det räcker gott med lite choklad efter springandet.

Hur som helst, 10 km eller 25 varv fick det bli. 5 varv i vanlig "länkfart", 15 varv där vartannat gick i (ganska) hög fart och vartannat i länkfart. Avslutningsvis 5 varv nerjogg. Tränad och klar på 50 minuter. Tidseffektivt och givande.

I övrigt händer inte mycket på löpfronten. Mest vanliga (förhållandevis korta) distanspass och inget att skriva hem om. Hälen krånglar alltjämt och det gäller att försöka hitta en bra balans mellan löpning, vila, yoga och rehabilitering för att trots allt hålla det i schack. Ungefär en gång i månaden går jag på HumanTecar-behandling, vilket i alla fall förbättrar för en tid framöver. Det handlar om någon slags värmevågor som ska vara betydligt mer effektiva än massage och som ska kunna läka skador. Jag brukar alltid känna mig betydligt mer rörlig i hela hälregionen när jag går därifrån, men tyvärr lämnar mina egenbehandlingar däremellan nog lite i övrigt att önska.

När det gäller löparutrusning så börjar det bli dags att uppdatera pulsklockan. Troget har min Garmin 405 följt mig i såväl löparspåret, skidspåret som på cykelturer i 5 års tid och fungerar alltjämt, men har börjat ta en hiskelig tid på sig att hitta satelliterna. Sist jag skulle på länk startade jag klockan, väntade ungefär 5 minuter (lokaliserar satelliter), gav upp och började länka (lokaliserar satelliter), stannade efter några hundra meter och väntade (lokaliserar satelliter), sprang 2 km till (lokaliserar satelliter) och se där - den hittade sina satelliter, ungefär en kvart efter länkens början! Har sneglat lite på en Garmin 220 som är ny på marknaden. Den verkar ha ungefär det jag söker i form av en blandning av enkelhet och finesser. Jag är för lat för att sätta mig in i alla olika program och lära mig att använda alla möjliga funktioner, men jag vill veta tid, distans och ibland puls och kunna programmera intervallpass. Denna klocka innehåller dessutom accelerator, vilket innebär att den skulle kunna fungera även exempelvis i Botniahallen fast den inte får kontakt med satelliter. Kanske en Alla hjärtans dags-present åt mig själv?

1 kommentar:

  1. Och för övrigt heter det acceleROMETER, ifall det var någon som reagerade på felskrivningen!

    SvaraRadera