lördag 16 november 2013

Löparspråk

Alla som rör sig i löparkretsar har säkert märkt att löpare har ett eget språk. Ett språk som många gånger kan vara svårt att förstå för oinvigda. Medan alla vi i löpargemenskapen genast förstår vad det är fråga om när man pratar om GRU, FU, intervall, tröskel etc. Eller kanske inte nödvändigtvis alla, men åtminstone vi som då och då fördjupar oss i löpartidskrifter och diverse bloggar!

En löpare som har som målsättning att klara en viss tid på en viss sträcka, säg 4 timmar på maraton eller 40 minuter på milen, svänger sig ofta med uttrycket "sub". "Målet för säsongen är sub 40 på milen" eller "äntligen sub 4 på maran!". Detta är i och för kanske inte så svårt att förstå, ordet kan ju direkt härledas från engelskans "sub" (jfr. subway, submarine), dvs, "under". Men ska alltså i svenskspråkiga löparsammanhang uttalas med "u", "sUb".

Vill man vara lite tjusig far man inte bara på en långsam eller en hård länk, man far på GRU- respektive FU-pass. Grunduthållighet och fartuthållighet. Och en tröskellänk förstås! Detta senare får sin förklaring när man lär sig mer om mjölksyra och mjölksyratröskeln. Hur fort kan jag springa i säg 10 km utan att stumna helt av mjölksyra men ändå vara så trött som möjligt? När jag hittat den farten - voilá, min tröskelfart!

Och däremellan gör vi skipping, tripping, Borzow och plankan; begrepp som möjligen kan förleda någon att tänka på hästsport. Men ack nej, det rör sig bara om mer eller mindre oumbärliga styrke- och rörlighetsövningar för löpare. Tänk vad bra när vi alla talar samma språk; på en gemensam träning räcker det med att någon säger "och så tar vi 10 Borzow" för att alla ska fatta vad det är fråga om och knäa iväg.

Även samtalsämnena löpare emellan kan vara ganska intressanta att notera. Språket är rakt på sak, ja det kan ibland t.o.m. uppfattas som grovt. Jag påminner mig en diskussion jag råkade höra före en Lidingöloppsstart för några år sedan. Löpare 1 och löpare 2 kommer ut från varsin "bajamaja". Löpare 1: "Hur gick det för dig då?" Löpare 2: "Jodå, lite kom det, men jag önskar att jag fått ur mig mer". Löpare 1. "För mig kom nog allt, jag lär i alla fall inte få problem med magen". En diskussion som i ett annat sammanhang skulle kunna uppfattas som rent stötande, men som i detta sammanhang var det mest naturliga samtalsämnet i världen.

Nåväl, vad ska ni träna idag då? Tröskel, intervall, tempo? För mig blir det nog en helt vanlig GRU-bastulänk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar