onsdag 13 april 2016

Skoutvärdering och lägesrapport

Så, den ungefärligt månatliga uppdateringen i denna så kallade blogg. Vi skriver april och har börjat kunnat njuta av ljusare kvällar och mer löparvänliga underlag. Jag "tränar å på"; håller mig till mina ca 4 pass i veckan. Något mer löpning nu än tidigare. Men en viss (onekligen ganska stor) oro kan jag konstatera att det endast är 10 dagar kvar till säsongens första halvmara. Och som sig bör så känns formen allt sämre ju närmare loppet man kommer. Det är precis som det ska vara med andra ord! Allmänt trött, seg och stel. Inga farter att tala om i löparspåret och vad som för några år sedan kändes som sedvanlig jogg framstår numera som ganska obekvämt ansträngande löpning. Men, man får som bekant rätta munnen efter matsäcken och ambitionerna efter formen, och att snegla på de tider jag gjort tidigare är inte realistiskt. Jag har bestämt mig för att ta det hela som en "kul grej"; en trevlig helg med mammavila i Stockholm och en möjlighet att få umgås med väninnor utan en massa barn som hänger i byxbenet... Och skulle det sedan visa sig att löpningen känns bättre än förväntat så är det bara en bonus. Nästa vecka blir det vila fram till loppet och en kamp för att hålla vårbacillerna på avstånd (kan onekligen bli en hård kamp med feber redan i hushållet). Och en ytterst välbehöv1ig massage ska jag unna mig. Med utvilade och uppmasserade ben finns det faktiskt hopp om att Women´s Health Half Marathon ska bli en förhållandevis angenäm upplevelse trots allt.

Nya skor kommer jag i alla fall att ha. Det var återigen dags att uppdatera skogarderoben. En garderob som faktiskt krympt oroväckande mycket till följd av frånvaron från löpningen under de senaste åren. Jag har inte "issat" köpa nytt när jag sprungit så pass lite. Men nu var det alltså dags! Efter idogt googlande och marknadsundersökande stod valet mellan Saucony Triumph ISO 2 och Asics gel Nimbus. Väldämpade, neutrala och förhoppningsvis fot- och hälvänliga skor bägge två. Som en "god konsument" hade jag faktiskt bestämt mig för att denna gång understöda någon av nejdens fysiska sportaffärer och inte skicka pengarna till någon mellaneuropeisk nätkedja. Men hastigt påmindes jag om varför jag brukar handla på nätet - sportaffärerna i fråga hade varken den modell eller den storlek jag ville prova. Så så länge utbudet är så begränsat fortsätter jag med min näthandel utan att ha dåligt samvete för det. Risken är ju förstås att man köper "grisen i säcken", men hittills har skorna alltid passat oprovade. Och returrätt finns ju för den som orkar. Jag har aldrig använt Saucony men hört mycket gott om dem, så valet föll på dem.
Tvekade mellan två storlekar och vågade inte annat än att ta den större. Pråmar måhända, men det var nog ett klokt val. Gott om plats för foten och tårna och inga problem att få i inläggen. Som mängd- och distanssko får den, efter de pass jag hunnit genomföra, ett gott betyg. Skorna är bekväma, rymliga och väldämpade. Milslukare. Det är dock möjligt att jag endera dagen kommer att vilja ha ett par något lättare och tightare skor för tävlingar och intervaller, ty den frikostiga stötdämpningen förtar kanske något av löpkänslan. Men i dagsläget, när formen inte är på topp, fötterna lite ömtåliga och benen känns som vore de dubbelt så gamla som jag, är dessa nog det rätta valet.
 
Med detta lämnar jag er återigen och återkommer, om inte förr, så sannolikt någon gång efter säsongspremiären. Nöjd och glad med fint resultat eller besviken och arg efter katastrofalt lopp? Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar