söndag 6 december 2015

Vårt land!

Söndagskväll och en helg i kalasandets tecken lider mot sitt slut. Igår firades en ettåring och idag en 98-åring. Fäderneslandet i form av ett självständigt land går mot ett sekel, och alla har vi säkert våra sätt att fira just den 6 december. Här i huset har det blivit något av en tradition att vi bakar pepparkakor, så och i år.
Idylliskt kan tyckas, men vad bilden inte förtäljer är att ett inbördeskrig bröt ut kort efteråt och parterna fick gå skilda vägar. Det är inte helt utrett vem som inledde första offensiven, men faktum är att degklumpar flög. Några kakor fick vi på plåten dock.
 
En fin tradition på självständighetsdagen är också att idka någon slags träning. Veckan hade hittills inte bjudit på någon löpning (dock hela tre styrkepass!), så idag fick det bli en morgonlänk. Rundan förbi "Hojlanstein" där jag min vana trogen antecknade min passering i motionslådan.
 
Ikväll tänder vi ljus och kastar måhända något blick på presidentens bal. Traditioner är viktiga och bör värnas, tycker jag. Jag försöker i alla fall lära min barn vad detta med självständigheten handlar om.
När skymningen sig sänkte halade vi sålunda fanan sjungandes Vårt land.
 
Självständighetsdag betyder december som betyder slutet av året, och slutet av året betyder tid för att sammanfatta och planera. Sammanfatta det gångna och planera det kommande. Även om varken bloggen eller löpningen kanske haft något riktigt toppår, så kan det nog ändå vara på sin plats att fundera över vad som hänt och hur utvecklingen sett ut. Den form jag har idag är väsensskild från den jag hade för ett år sedan, men är förhoppningsvis inte heller i närheten av den jag kommer att ha om ett år. Men mer om detta en annan dag. Trevlig självständighetsdag!
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar